Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 244
Deel een. Inleidend deel
" :
Afd.
236 praestantissimae
Hfst.
2.
§ 83. CLARISSE.
III.
qua hominem a
illius,
animantibus
reliquis
distin-
guere Deus dignatus est, dotis excellentiam in primis palam facit".
Vooral de Theoloog kan de Philosophie niet missen nendis gravissimis Religionis doctrinae capitibus
vindicanda religionis
et
noemt
Christianae
veritate".
quam
haar dan ook „Soror potius
hij
,
cum
,,
tum
in
expo-
in
asserenda
Evenals Mursinna
Theologiae"
ancilla
(p. 164). Ja, niemand ,, veri nominis Theologus est habendus, qui non idem probabilis set Philosophus" (p. 174). Haar taak is dan ook geen mindere dan ,, verum a falso, pulcrum a turpi, bonum
a male accurate
distinguere,
tatibus meditari,
semet ipsum penitius cognoscere, quin ad supre-
mum
universi
agnoscendem hominis,
mundi auctorem et
tum
pervenire"
(p.
de intima rerum natura
civis,
173).
conservatorem
et
venerandum
pie
atque
,
proprie-
et
Deum Opt M.
,
quaelibet
officia
accurate et distincte intelligenda et obeunda
Het spreekt
vanzelf, dat bij zulk een philoso-
phie voor de Theologie geen eigene plaats overblijft, en het
ook
cum
,
is
dan
aan het kerkelijk nog tamelijk geloovig standpunt van
alleen
danken
Clarisse te
,
dat
hij
desniettemin nog
,
door gelukkige incon-
sequentie, ook aan de Theologie haar eere laat. In zijn Oratio de
coniangenda in quarumvis doctrinarum
etiam
,
Theologiae
cognitione historica et pliilosophica (Lugd. Bat.
1822)
,
komt
studio , dit
dua-
lisme dan ook duidelijk uit, waar hij van den éénen kant toegeeft ,,
Quorumcumque
notitia
debetur Revelationi divinae praeter solitum ,
rerum ordinem hominibus concessae, oraculis in
facto
pendere (p.
24);
Dei
positae;
adeo
quoniam
tantum,
fide
autoritati habita, intelliguntur, hactenus res sunt
neq ue ab humana
potest,
rationicinatione
eorum
de
persuasionis
pendet aut
veritate
firmitas
maar aan den anderen kant staande houdt, dat wel de Sacrae Scripturae ad fidem nos et obedientiam plane
„auctoritas obstringit",
ring laat
et
ea,
doch deze auctoritas zelve op philosophische redenee-
rusten.
„
Undenam enim
,
si
philosophari nolis
auctoritate (S. Scripturae) ita certior factus es rectae rationi
non obstrepat?"
In zijn Sectio altera
wier behandeling
hij
komt
inleidt
(p.
,
ut
illa
,
de hac
tua persuasio
25).
Clarisse
dan
tot
de eigenlijke Theologie
met een caput de
religione , praesertim
Christiana, en voorts indeelt in Philo logische Historische, Philoso,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 244](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's