Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 13
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
Hfst.
I
êyxöxXia
I.
genoemd
immers wie de
GEBRUIK IN HET TIJDPERK DER REFORMATIE.
4.
§
,
had
tot tegenstelling niet
wat er beneden stond
kortweg xtxUïsvto:; maar
ttxè. miste, heette
syx.
5
de hoogere ontwikkeling van den philosoof en de kennis die
wel
vak of beroep noodig was. Deze ging boven
bepaald
voor een
den gewonen xvzXoq van het burgerleven
uit.
Zoo was
het lagere en gewone in tegenstelling met hetgeen
,
lyix.
7rxtè.
waartoe hoogere
kennis inleidde.
Toen nu
kennis
de hoogere
Israël
uit
der Christelijke Religie
de Romeinsch-Grieksche wereld binnentoog, lag het dus voor de
hand, dat de Christelijke geleerden geheel de Heidensch-Classieke ontwikkeling tot het lagere en gewone gingen rekenen stelling
tot de hoogere
yvootriq
,
in tegen-
Vandaar
die de H. Schrift schonk.
dat in het Grieksch der Kerkelijke letterkunde, naar de opvatting
van Suicerus
(zie zijn
Thesaurus
in voce)
,
syy.vy.X10;
txèsix allengs
een gewijzigde beteekenis erlangt en nu beteekenen gaat: de kennis of
wetenschap
leven dekte
;
,
die geheel
den kring van het heidensch-classieke
waartegen dan de QsoXoyix,
kennis overstond. Suicerus leidt dit af Hist.,
VI
genes
de jongelieden ook opleidde
hieruit later
dan
in
in
zeggen wilde,
dat
heilige studie
syyvyXix
zin
hij
mysteriën der Christelijke st;oo§sv,
indien lijk,
het
d. hij
i.,
van buiten
bij
verhaalt hoe Ori-
£%u5sv CpiXotroQixg en
trekken konden. Hesychius zou
zelf in
religie
stond en er het middelpunt van CJiristelijken
waren
zijn levenskring,
,
terwijl
Griek
de
tu
Ï<fu
iyx. ivxil.
de
hem
toekwam. Deze overgang,
nader onderzoek bevestigd wordt,
was dus
geleide-
maar had dan toch ten gevolge dat syx. 7rxfè. nu niet meer burgerlijk onderwijs, maar geheel het terrein der
gewone
wereldsche wetenschap, te
hij
verklaren als rx e% yp&ftfixr», wat
maar dat voor den
uitmaakte;
rijg
de syz. xxfè. voor den heidenschen Griek een
vormde, waar
kring
rx
hoogere
in zijn Kerkel.
de syxvxXix, hun voorhoudende welk gewin ze
voor de
gelijken
in
Qsoupix of yvacigah
wat Eusebius
waar
18 over Origenes schrijft,
:
onderwees
ze
uit
kennen % 4.
gaf.
in
tegenstelling
met de Sancta Theologia,
Gelijk Zonaras zegt: xirXag ttxtx ts%ta kxI
êTfiarT^fit}.
Gebruik in het tijdperk der Reformatie.
Met den ondergang der Grieksche beschaving
stierf het
gebruik
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's