Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 329
Deel een. Inleidend deel
Afd.
concidisse
nostras
144).
En
ud bono aliquo Grammatico
,
gaf hij
al
RATIO STUDII SOC. JESU.
§ I02.
III.
Humaniorum
literarum (p.
Hfst.
2.
perito
als
nihil sit
oorzaak hiervan op
helder de noodzakelijkheid in,
om
:
,,
,
fastidimus ignobiliora
trahimur", toch
de humaniora weer
in
bren-
in sativis
,
quam
,
ziet hij
in eere te
gen, en verwijst daarbij naar de boomkweekers „qui plus ac peregrinis arboribus alendis
1
aut Rhetore aut " rarius aut difficilius inventu
tamquam repugnante natura
studia et ad ea
32
nativis laborent" (p. 144).
Vraagt men dus, waarin de eigenlijke verandering bestaat, die door de Societas Jesu vindt
men
tweeërlei.
de Theologische studie
in
Ten
eerste
men
bewijze lette
Theologisch vak
;
,
,
het voorbeeld der Protestantsche faculteiten uitgebreid en er een
aangebracht dan
is
hebben de Jezuïeten geprikkeld door ,
de Theologische studiën
meer wetenschappelijk karakter aan gegeven. Ten slechts
op de Kerkgeschiedenis
op het vooropstellen van de
als afzonderlijk
S. Scriptura
;
op het
teruggaan tot den grondtekst op het toelaten van critiek op het bijna ;
;
uitsluitend vragen naar
den sensus
litteralis.
En
ten andere hebben
het tegenwicht tegen het gevaar, dat deze uitgebreidere en vrijere
zij
studie
kon opleveren
,
niet
gezocht in een dialectisch opsporen van
de principiëele tegenstellingen, maar subiectief in de intentio en hierin ;
vooral schuilt het geheim van hun kracht.
wordt de neiging
Door de
obedientia absoluta
tot zelfverheffing, die anders het studeeren zoo
mach-
tig
voedt, gebroken; maar juist doordien de geest van den Theoloog
op
die wijs
aan een hoogere aandrift onderworpen
tot een veerkrachtige intentio
wordt beheerscht ,
heel het gebied zijner studiën. die tot
op den wortel doorgaat
lieren;
maar
;
hij
,
en deze
met deze
in
hem
intentio
voert de Jezuïet geen strijd
noch ook hecht hij veel aan formu-
drukt op den geest van
zijn leerling
een stempel
en bepaalt daardoor de richting van zijn onderzoek. Blijkbaar
af, is
hij
Daarom
is
het Ignatius gelukt zijn eigen subiectieve wilskracht als leidend
beginsel
in
de methodologie der Orde over te storten. In hemzelf
heerschte zijn
wilskracht over zijn denkwereld. Hiermee overeen-
komstig moet een diep ingewortelde intentio ook geheel de studie
van
zijn
volgelingen beheerschen.
saam, dat Ignatius en
zijn
En
evenzoo hangt het hiermee
orde het beginsel deden triumfeeren,
dat niet een Concilie, maar een persoon, de Papa
Romanus,
besliste
wat de fide was. Ongetwijfeld dus absolute gebondenheid van het 21
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's