Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 191
Deel een. Inleidend deel
;,
Afd.
noch een
scientia
Ook Calov
de
porro
,,Quod moralis
thuisbehoort
is
,
de habitus mentis , en
prout
non
komt dus
,
Gods,
gelijk die in ons bewustzijn
echter kan zulk een
et in
op den mensch
En
als obiect,
aeternum salvandus est"
beschouwd dan
als zulk
d.
zijn,
de kennisse
i.
ontkiemd en opgenomen.
Nu
den mensch of theoretisch
practisch, zoo een werking
bestaand obiect wordt beoogd. richt
voegt
gewoon
theoretisch, zoo slechts speculativa
;
maar
wordt,
bedoeld
noemen,
te is
habitus intellectualis in
of practisch van aard zijn stratie
hij
sed prout est in animo subiective"
bijna neder op wat wij thans
Godsbesef of Godsbewustzijn
ons
Doch
:
non
,
observetur, quod Theologia consideranda est, non
in libro est significative
199). Dit
deze woorden
dit in
corporis sed animi habitus
sit
sed intellectualis, per se manifestum est".
,
hieruit afge-
is
met de Religie werd verward.
Theologie
Theologia
„Modo
bij:
83
maar moet beschouwd
,
de habitus voluntatis of cordis. Hij zegt
niet
(p.
is
Ten onrechte
202).
1
uitdrukkelijk toe, dat het genus remotius,
toch geeft
waaronder de Theologie
er
ABRAHAM CALOV.
§ 73.
noch een sapientia
hierdoor
dat
leid,
III.
habitus practicus (p.
een
als
Hfst.
2.
demon-
op een
overmits nu de Theologie zich
en wel
in
zooverre
mag de Theologie
(p. 203),
een habitus van onzen geest
„beandus
hij
,
niet anders
die
onder de
habitus practici dient gerekend. Hij trekt dit zoover, dat hij het denkbeeld van een habitus mixtus niet toelaat,
zelfs
maar het absoluut
practisch karakter van dezen habitus ook tegenover de voorstanders ,
van den habitus
affectivus
,
handhaaft.
Maar nog scherper
staat hij
gekant tegen de voorstelling van Alsted en Voetius die de theologie ,
als sapientia opvatten.
Theologiam
simpliciter definiunt per sapienliam
en dat wel, omdat
om
„Speciatim reprobamus eorum setentiam, qui
hij in
,
ceu genus"
(p.
226)
de sapientia slechts een vermomden vorm
ziet,
toch weer het speculatieve karakter der Theologie op den voor-
grond
te
doen treden. Hij verwerpt dan ook evenzeer het gevoelen
van Junius scientia
Paraeus
,
nemen
significatione"
,
Polyander
e.
(p. 238). Niet alsof
niet
zoo
noemen
a.
,
die de Theologie als een
men de Theologie
„laxiore vocis
kan. „ld facile admittimus,
Sancto vocetur scientica laxa significatione
et a Spiritu 8, et recte a
Thoma
ut et ab
I
cum
Cor. XIII
:
Augustino passim docetur, eam non
solum opinionem sed scientiam esse". Doch hieruit volgt nog geens-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's