GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 471

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 471

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,, ;

Afd.

ten

2.

Hfst.

en

,

van

krachtens deze relatie

waaronder

hij

„ relation avec

vragen

zich at te

op anderen heeft

,

Dienvolgens verdeelt hij

deze

om

andere

ten

pen, waarvan

ERNEST MARTIN, LICHTENBERGER ENZ. 463

§ 139.

rekenschap

eerste

geven

III.

in te

Christ" te hij

werken.

de theologische studiën

hij

Je'sus

op wat wijze

,

in

twee hoofdgroe-

de ééne la science en de andere Üédtication noemt,

dan verstaat

hem

om

1'art ",

werken.

in te

,

hiervoor schijnt door

de

la theorie

,,

met de Christenen saam op anderen

als

Christen

,

en

De grondgedachte

ontleend aan het artikel van Prof. Godet in

het Bulletin théologique de la Revue Chrétienne, die in den jaargang van 1

865 den voorslag deed

i. als

la

,,

d'un art,

réfléchie

,

om

de Theologie op

1'art

lative et la théologie

de sauver

pratique"

indeelde in „ théologie apologétique in zijn

Prof. Pronier

,

toen Prof. Louis

,

Thomas

historique, systématique

,

,

;

Genève een cahier aan de studenten spoor van Hagenbach apologétique

théologie

liep,

liet

alleen

met inschuiving van een

systematische in

te

leggen

65

(p.

hij

maar psychologisch-subiectief van

niet

zijde

van de Theologie

van

la foi;

Ie fait

du

is

ook

Men

Martin soteriologie.

Vandaar dan ook

dogma. „Faire de

la

bij

de

oublier que la foi est

volonté"

(p.

218).

Hij

un

De Theologie

men moet anderen

zelf gered,

Martin de sterke weerzin tegen het

dogmatique une science

point de vue étroit et erroneux c'est

is

salut uitgaat,

maar voor het overige

toch ook zijn structuur methodistisch van karakter. bij

la théo-

heeft Martin in zooverre

is

redden.

practische ,

Nu

vv.).

Godet's opvatting verdiept, als

en

de Revue Chrétienne 1881,

door op de theoretische en practische

den nadruk

1872 te

in

Discours sur lavenir de

in zijn

volgen,

handen gaf, dat vrijwel

kwam

vakken. Eerst Prof. Sabattier

logie ,

et pra-

,

in

de

tusschen

op de tweedeeling terug

in

Essai de méthod. des sciences théologiques

en besloot met de théologie pratique en toen Prof. Segond

in het

Prof.

van Genève

van de Symboliek daarop de théologie théorique

uitging

la theorie

meer op Schleiermacher terugging en

Bulletin van 1865

Vaucher

.)

Deze voorslag van

vv.)

1.

(p.

en raakte geheel op den achtergrond

tique "; toen

salut, et (2

of korter als „la théologie specu-

",

Godet was reeds eenigszins gewijzigd door hetzelfde

te vatten als tweeledig,

connaissance approfondie d'un fait,\e

.

.

.

qui

état

fait

de

.

.

c'est rester

la foi

dans

Ie

une connaissance

de 1'ame, résultant d'une acte

ruimt daarom de geheele dogmatiek

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 471

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's