Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 150
Deel een. Inleidend deel
Afd.
142
2.
Hfst.
III.
§
numina finxerunt" (Corp. Ref. XV.
p.
1066)
de Grieksche Philosophie buiten schot
nu was het
Dit
Melanchton
noodzakelijkheid
maar
den wortel
die toch
opschoot,
beginsel
toen
gebrekkige onzer Ratio concludeerde tot de
goddelijke
„Cum
Openbaring.
igitur tantae
tenebrae mentis humanae, agnoscamus ingens beneficium esse,
sint
quod Deus ab
der
,
waaruit een
inzicht,
juist uit dit
een uitspraak waarin wel
;
blijft
het drijven op de autoriteit der Ratio.
aanwijst in
der afgoderij
MELANCHTON.
65.
suam
sese patefecit ipse clara voce et certis testimoniis inde usque
post conditum genus
initio
quod
,
humanum Legem
tradidit sua voce
et post
conditam Ecclesiam
promissionem
et
miracula" {Loei, ed. 1555.
tionis et addidit ingentia
voege toch herwon Melanchton voor
de
staansrecht en een eigen levensbeginsel
,
reconcilia-
p. 13).
In dezer
theologie een eigen be-
en hield het pad voor haar
encyclopaedische ontwikkeling open. Schraler, hoewel niet van belang ontbloot,
is
zijn korte
methodo-
Op. Mei.
logie: Brevis discendae Theologiae ratio (Wittenb. 1601.
1.
p. 34 v.). Methode in de Theologie prijst hij aan met het voorbeeld van Christus en Paulus. Voor Paulus verwijst hij naar den brief aan de
Romeinen. ,,Haec enim propemodum quia disputat de Iustificatione
,
est
methodus
totius Scripturae,
de usu Legis, de discrimine Legis
Euangelii, qui sunt praecipui loei doctrinae Christianae."
Christus
zegt
hij
:
„ Ouamquam
Christus tradit
et
et
En van den
methodum
his
cum iubet praedicare poenitentiam et remissionem peccatorum" (p-35\ Reeds hierdoor kwam hij het linguistisch gevaar te boven, en sneed het valsche denkbeeld van Erasmus af, alsof de eigenlijke Theologie met den philologischen voorarbeid was uitgeput. Opmerke-
verbis,
lijk
het dan ook, dat Melanchton wel de Schriftstudie op den
is
voorgrond
stelt
,
maar
dat de philologische
zal
middel
om
systeem
tot het
het
slot
geresumeerd worden. Zijn doel
slechts kort
raken
als
hulpvakken aan
tot
een
summa
is
van
te
komen
;
en
zijn geschrift
dat de theoloog ge-
doctrinae Christianae
,
die een iegelijk
door het aanleggen van een adversarium zichzelf scheppen moet. „Instruendus est al.
Hic
breviter 35).
Bij
libellus
libellus
pene
articulorum
similis
erit
fidei
locis
de
trinitate,
de creatione
communibus. Sed tantum
debet tenere sententias, quae probent articulos
de
exegese,
die
tot
de
samenstelling
van
fidei''
deze
(p.
loei
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's