Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 88
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
8o
Hfst.
2.
Hugo van
§ 48.
Van Hrabanus
St.
Victor.
ligt
Hugo VAN
en veel
ander
Kerk begon
St.
ST
VICTOR.
.
VlCTOR
(f
van twee eeuwen gescheiden
verloop
door een geheel
HUGO VAN
§ 48.
III.
,
h
Febr. 1141)
toen reeds een
rijker
theologisch leven in de Westersche
De
wereldsche wetenschap staat nu niet
te ontluiken.
langer met zekere pretentie van zelfstandigheid naast de kerkelijke,
maar
is
geheel in het kerkelijk kader ingelijfd; en welk een eerbied
ook Hugo Christen
Ouden
nog voor de
reeds
vooral uitkomend, dat
in
,
maar de mystiek
wordt
dat
die
Gods
bij
iets
verhouding tot den
kennisse tot
zelf
is
zich als
hij
hem
meer een
niet
daarin
in het
kader
scientia, die
de sfeer van het wereldsche vindt, en daar-
naast een gevoelsleven
vaste
toch voelt
eigen paden te kiezen,
de mystieke kennisse Gods
hij
onzer kennisse opnam. Het
haar eigen terrein
bezielt,
om
genoeg,
sterk
als
heel anders en veel hoogers najaagt
middel
arbeid
om
kennisse te erlangen in
van het
Op om maar
intellect gebracht.
doelt hier alle bezigheid van onzen geest
,
kennisse in volstrekten zin te geraken, moet telkens een
De
hooger liggend plateau beklommen.
bezigheid van onzen geest
begint met op het terrein der cogitatio te arbeiden. Hierdoor dringt
onze geest
in
op het hooger in zichzelf
eerst
en
het schema der dingen. Aldus gewapend klimt terrein der meditatio zijn
dat den mensch doet inkeeren
kennis subjectief in zijn wezen laat indringen.
na aldus geoefend
te zijn, bereikt hij
plateau, dat der contemplatio
God zelf kan
,
richten.
Reeds
,
hij
En
eindelijk het hoogste
waaruit zijn geest zich rechtstreeks op
hierin ligt niet alleen een methodologische,
maar evenzeer een encyclopaedische gedachte in zooverre aan ons weten nog een ander fundament wordt ondergeschoven, dan de waarneming en de daarop gebouwde logische deductie. Dit bepaalt ,
tevens de verhouding waarin
Immers de voorwerp tuurlijk
slechts
fides
wordt
niet uit
de fides tegenover de ratio plaatste. de ratio geboren, maar grijpt haar
door een eigen kracht der
voorwerp berekend
om
hij
is.
ziel,
En wat
achter de fides aan te
die
op haar bovenna-
de ratio heeft te doen
komen, en
té zien in
is
hoeverre
het voorwerp des geloofs in zijn noodzakelijkheid en innerlijken samenhang begrijpen kan. Dit nu kan daarom slechts ten deele
zij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's