GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De overheid - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De overheid - pagina 30

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LOCUS DE MAGISTRATU.

12

danken was aan Kappeyne van de Coppello,

historisch te

verhouding

opkomen der

het

die dit inzag,

eerste

Westersche Christenheid.

brandmerkte dan ook terecht deze

ais valsch.

Nadat nu onze Gereformeerden begonnen waren iets te zeggen over dezen locus, hep daarnaast ook de phüosophische wijze van behandeling dezer zaak. dagen toch deed men beide aan theologie en aan philosophie, waaron-

In die

der die van Aristoteles verstaan werd. (In Frankrijk mainteneerde zich nog een tijd

Dogmatiek en Philosophie waren

lang de philosophie van Petrus Ramus).

Daarbij had

voor een goede opvoeding onmisbaar.

men de

zonderlinge com-

binatie van eene theologische faculteit zonder ethica en een literarische facul-

Heidensche ethica van Aristoteles, die

met de

teit

Oeconomica en

Politica,

in drieën

Tot de Politica behoorde

wat op de regeling van het staatswezen

alles,

betrekking had, de sociale wetenschap, die Gesellschaftslehre alles,

wat de regeling van

alles,

wat

't

,

tot

de oeconomica,

huisgezin en familieleven betrof tot de scholastica, ;

op het schoolwezen betrekken

zich

verdeeld was:

Scholastica.

(De Universiteit stond toen

als

liet.

de res publica literarum naast de res publica

civilis.)

Nadat Calvijn nu begonnen was, gingen onze Gereformeerden na hem voort dezen

locus

Christelijken

op

wortel

te trekken.

Daar bleef een rechtsontwikkeling gelden, die met de

gemeen geeft,

De

Juridische Faculteit

de Politica van Aristoteles volgde, hield daarmede geen rekening.

die

echter,

uit

gepoogd een begründung

heeft

Christelijke basis niets

Alstedt, die in zijn Encyclopaedie voor alle

had.

te

vakken handboeken

geven van het rechtswezen en van

Wel is waar bracht hij maar zonder organisch verband en diep inzicht.

er een Christelijk element

Aan den eenen kant stonden dus de theologische

professoren, die den Locus

den locus de Magistratu. in,

de Magistratu

bij

regimen

het

ecclesiae

behandelden

en

daarnaast liep de

philosophie van Aristoteles, die onder den invloed van Descartes en

Hugo de

Groot weer een nieuwe ontwikkeling tegemoet ging. Bij

deelt

a

Marck ontstond daarom de poging

zijn

eerst

hij

uit

Locus de Magistratu de

Politica

behandelt,

in

2 deelen is

:

iets

uitgebreiders te geven.

„Politica en

Oeconomica".

Hij

Dat

eenigszins zonderling, daai toch de staat

de gezinnen ontstaat en niet omgekeerd.

Tengevolge

van

de

bemoeiingen

der

Protestantsche

en

Gereformeerde

met

den locus de Magistratu, is ook de Roomsche Theologie zich met dezen locus de industria gaan bezighouden.

Theologie

Bellarminus wierp zich op de quaestie het „Tractatus de Pontifice

Romano",

in zijn

gelijk

we

„de Controversiis" en wel vroeger reeds zagen.

in

Hij heeft

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

De overheid - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's