De overheid - pagina 30
LOCUS DE MAGISTRATU.
12
danken was aan Kappeyne van de Coppello,
historisch te
verhouding
opkomen der
het
die dit inzag,
eerste
Westersche Christenheid.
brandmerkte dan ook terecht deze
ais valsch.
Nadat nu onze Gereformeerden begonnen waren iets te zeggen over dezen locus, hep daarnaast ook de phüosophische wijze van behandeling dezer zaak. dagen toch deed men beide aan theologie en aan philosophie, waaron-
In die
der die van Aristoteles verstaan werd. (In Frankrijk mainteneerde zich nog een tijd
Dogmatiek en Philosophie waren
lang de philosophie van Petrus Ramus).
Daarbij had
voor een goede opvoeding onmisbaar.
men de
zonderlinge com-
binatie van eene theologische faculteit zonder ethica en een literarische facul-
Heidensche ethica van Aristoteles, die
met de
teit
Oeconomica en
Politica,
in drieën
Tot de Politica behoorde
wat op de regeling van het staatswezen
alles,
betrekking had, de sociale wetenschap, die Gesellschaftslehre alles,
wat de regeling van
alles,
wat
't
,
tot
de oeconomica,
huisgezin en familieleven betrof tot de scholastica, ;
op het schoolwezen betrekken
zich
verdeeld was:
Scholastica.
(De Universiteit stond toen
als
liet.
de res publica literarum naast de res publica
civilis.)
Nadat Calvijn nu begonnen was, gingen onze Gereformeerden na hem voort dezen
locus
Christelijken
op
wortel
te trekken.
Daar bleef een rechtsontwikkeling gelden, die met de
gemeen geeft,
De
Juridische Faculteit
de Politica van Aristoteles volgde, hield daarmede geen rekening.
die
echter,
uit
gepoogd een begründung
heeft
Christelijke basis niets
Alstedt, die in zijn Encyclopaedie voor alle
had.
te
vakken handboeken
geven van het rechtswezen en van
Wel is waar bracht hij maar zonder organisch verband en diep inzicht.
er een Christelijk element
Aan den eenen kant stonden dus de theologische
professoren, die den Locus
den locus de Magistratu. in,
de Magistratu
bij
regimen
het
ecclesiae
behandelden
en
daarnaast liep de
philosophie van Aristoteles, die onder den invloed van Descartes en
Hugo de
Groot weer een nieuwe ontwikkeling tegemoet ging. Bij
deelt
a
Marck ontstond daarom de poging
zijn
eerst
hij
uit
Locus de Magistratu de
Politica
behandelt,
in
2 deelen is
:
iets
uitgebreiders te geven.
„Politica en
Oeconomica".
Hij
Dat
eenigszins zonderling, daai toch de staat
de gezinnen ontstaat en niet omgekeerd.
Tengevolge
van
de
bemoeiingen
der
Protestantsche
en
Gereformeerde
met
den locus de Magistratu, is ook de Roomsche Theologie zich met dezen locus de industria gaan bezighouden.
Theologie
Bellarminus wierp zich op de quaestie het „Tractatus de Pontifice
Romano",
in zijn
gelijk
we
„de Controversiis" en wel vroeger reeds zagen.
in
Hij heeft
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's