Om de oude wereldzee - pagina 26
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
HET AZ[ATISCH GEVAAR.
12
tegen de Roomsch-Katholieke
komen
als
tegen de sinds Gützlaf sterk opge-
Protestantsche zending, en het wekt bijna verbazing dat er
desniettemin nog altoos een Roomsch-Katholieke groep van anderhalf millioen en een Protestantsche van 200,000 Chineezen geteld wordt.
In Japan vertoonde zich aanvankelijk dezelfde geest van indifferen-
Reeds
tisme.
in
natuurdienst,
die
de
Be
aan
eeuw drong de Chineesche oorspronkelijke
alle
Mongolen gemeenschappelijk was, naar
Japan door, en wijzigde het oorspronkelijke Shinto-isme. bracht
stelsel
er
Laotze's
Het Buddhisme kwam
de daemonenvereering.
in
de 6e eeuw over Korea binnen, nadat reeds vroeger het
stelsel van aanhang had gewonnen. En Kung-futsé machtigen zoo ontmoette ook Xaverius, toen hij in 154y zijn Christelijke missie in Japan
nagenoeg geen tegenstand,
begon,
en
breidde zich de Christelijke
het zuiden ongemeen uit. Doch reeds in 1614 sloeg de vreemdenhaat ook op de Chistenen over, en in 1638 werd met den dood bedreigd al wie tot het Christendom was overgegaan of overging. Nu nog kan men te Cimiez bij Nice de afbeeldingen zien van
kerk in
de ontzettende gruwelen, die destijds ter uitmoording van de Chris-
Japan bedreven
tenen
in
Sinds
ontsloot
men
zich
zijn.
Dat duurde tot omstreeks
1875.
Japan voor Europa, in regeeringskringen gaf
het oude stelsel van afsluiting op, de Europeesche cultuur werd
ingeroepen, en hiermede hield vanzelf alle vervolging op. Er heerscht
nu geloofsvrijheid. De Roomsche, Grieksche en Protestantsche kerken hebben sedert dien tijd haar missie in Japan weer opgevat, en zelfs onder de hoogste beambten vindt men thans gedoopten, zelfs onder de algemeen bekende veldheeren. Hierbij houde men echter in het oog, dat er onder deze Christelijke missiën ook waren, die het dus-
genaamde moderne Christendom aanbevalen, en dat vooral alle confessie
te
mannen in Japan volkomen Europeesch
dat er onder de toongevende
die zich afvragen of Japan,
om
zich
modern Christendom als Staats- en zou kunnen aannemen. Vt'^aarbij dan komt dat juist
ontwikkelen,
Volksreligie
van
ontdane Christendom ingang vond. Kenners van Japan
zeggen ons dan ook zelfs zijn,
dit
niet
zulk
een
de machtsontwikkeling van Japan in den jongsten oorlog het natio-
weer sterk overprikkelde, den tegen de vreemdelingen gekeerden geest weer heeft aangewakkerd, en hierdoor de oude
naal
besef
antipathie tegen het echte historische Christendom weer deed opleven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's