GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 106

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 106

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

RUMENIË.

90

Het aantal bruggen

beliep in 1901 het hooge cijfer

van 35.140. De

spoorwegen die van Predeal naar Kustendjé, en van de Donau tot Ungheni heel het rijk doorkruizen, wijzen, met de zijliniën, nu reeds een totaal van 4000 Kilometers aan. En over zee onderhoudt Rumenië

Kustendjé

uit

stoomvaartlijnen

;

de

gemeenschap met het buitenland door twee

die Rotterdam tot eindpunt koos,

komt dan nog de

Daarbij

Smyrna gaat, en de Westersche met half-maandelijkschen dienst.

de Oostersche die tot

dienst op de Donau, die steeds vooruitgaat

1898 tot 1901 in opbrengst van 800.000 tot 1.100.000

en van

Minder op het land, maar sterk

klom.

frs.

in de grootere steden ont-

wikkelde zich bovendien het tramway-stelsel, dat alleen in Bucharest voor

1903

had aan zijn

dit

weg men stuk

een

verkeer

te wijzen.

van

bij

de 20 millioen vervoerde personen

Door de groote uitgestrektheid van het land

bij

nog dunne bevolking, heeft anders ook het platteland aan middel bij

van vervoer zoo dringend behoefte

doch

;

juist de lange

karig vervoer doet de kosten zoo hoog oploopen.

Eer mag

dan ook verwonderen over het groote werk dat op het der communicatie reeds voltooid is, dan dat er over het nog

zich

niet volbrachte recht tot klagen zou bestaan.

De gunstige gevolgen

dan ook niet uitgebleven, en de oeconomische welvaart van Rumenië deed, in het korte tijdperk waarover te oordeelen valt, reuzenschreden vooruit. Invoer zoowel als uitvoer

zijn

sedert

zijn

1871 (het eerste jaar waaromtrent betrouwbare

gegevens bestaan) sterk toegenomen.

was ingevoerd voor en in 1891 was reeds

In 1871

waarde van nog geen 83 millioen frcs., het hooge cijfer van 486 milhoen bereikt; dat sinds

een

slechts

even daalde,

verband met de ontwikkeling der industrie in het eigen land. Ook andere oorzaken werkten zeer zeker mede. Vooral in 1899 doorworstelde Rumenië een zeer ernstige crisis maar de cijfers van

ook

in

;

den uitvoer bewijzen, dat ook deze crisis met goed gevolg is te boven gekomen. De uitvoer toch, die voor 1871 op 177^ is aangegeven, was in 1893 geklommen op 370 millioen, en wel was hij in 1899 door misoogst als anderszins op140 millioen gedaald, maar hij herstelde nu reeds op bijna 375 millioen frcs. in 1902; het hoogste cijfer dat nog bereikt was. Rumenië verkreeg deze resultaten mede door zijn tariefspolitiek. De Rumeensche financiers gingen uit van de grondstelling, dat hetgeen ge aan uitvoer wint, u dan alleen zich toch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 106

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's