GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 12

Eerste deel. Inleidend deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

4

I.

Hfst.

§2. GEBRUIK IN DE GRIEKSCHE CLASSICITEIT.

I.

die in het afgetrokkene een kring of geheel

men

evenzeer mis, zoo

er niets

meer

in leest

vormden, maar

tast

dan: „alledaagsche

Het denkbeeld van kring of omloop moet wel alleen maar de bepaling van hetgeen vastgehouden dege ter binnen dezen kring valt, moet ontleend, niet aan den onderlingen samenhang dezer kundigheden als zoodanig, maar aan haar samenhang in verband met de vorming van den jongen Griek. De toelichting van Quintilianus (Inst. Orat. I. 10. i): orbis ille doctrinae, qnam Graeci ïyxvxlov iratdelav vocant, berust op miskundigheden",

;

verstand I.

1.

even

;

die

als

van Vitruvius

(Teubner ed.

en

membris

est

1899), in zooverre beide blijkbaar uit

de

algemeene beteekenis van het woord van zich af

in plaats in

te

prooem.

§ 4

in

unum ex

encyclios disciplina uti corpus

§ 13

composita

VI.

1.

lyxéxXiog

vragen, hoe het

feitelijk

kis

argumenteerden, door de Grieken

deze verbinding met naiÖnu gebruikt werd. Dit gebruik toch

wees

in

hoofdzaak op het normale, gelijk Hesychius het dan ook

vertolkt door: t« lyxvx/.ovucra schrijft,

dat

uTTuiiïcVTOv,

men

ttoXuixóv

(Jtco

v.ui

en Strabo

avvtj&i],

noemen moet

niet

I.

22

iruvrürrufiu'

xbv

aXXct top ixtruayóvTu ti)q xt lyxvxXióv xaï ovvijd'ovg uycoyijg

A. BOECKH, Encyklópddie und Methodologie der

toïq IXiv&fQOig. (Cf.

philologischen Wissenschaften,

Wij

rco

zouden

zeggen

:

2e

Auflage, Leipzig 1886,

p.

3.4

env.v.).

de normale mate van kennis, die een be-

schaafd burger bezit. Slechts in zooverre mikten Quintilianus en Vitruvius zijn,

als

juist,

zij

toonden

waarom de Atheners

opzet van

te beseffen, dat er

van awfóijg

niet

lyxvx)uog rraiÖtlu spraken.

gekristalliseerde, gelijk het Latijn.

het woord lyxv-Aiog, en

normale bezigde,

Voor wat van dit woord los.

liet

dus,

De

een reden moest

naidtla,

Grieksche

taal

bij

was geen

Een Griek verstond en doorzag

waar

hij

het in den zin van het

de oorspronkelijke beteekenis van

zijn

maar met

xilmXog niet

besef aangaat, spreekt derhalve uit het gebruik naiütia drieürlei:

i.

dat

hij

uit het

geheel van

de destijds verworven kennis enkele deelen afzonderde; hij

2

.

dat

deze deelen niet wilkeurig koos, maar schikte naar bepaalden

maatstaf;

leven

en

3

ontleende,

de door

.

dat en,

hij

in

dezen maatstaf aan een kring

in

het

rapport met dezen kring van het leven,

hem afgezonderde

deelen

van menschelijke kennis

tot

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Abraham Kuyper Collection | 556 Pagina's

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Abraham Kuyper Collection | 556 Pagina's