Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 92
college-dictaat van een der studenten
;
;
:
LOCUS DE PROVIDENTIA.
92
a.
door een directe kracht
b.
door een
andere
de
kracht
van
element
een
beide
waardoor
scheppingsordinantie,
kracht,
werking kan
die
kracht
maar noch
;
alleen in verbinding
hebben. uit
men vuur, pas door die twee tegen elkaar
slaat
IJzer
ijzer,
noch
te slaan
Wie nu
te brengen.
aanwezig
ping
geraakt van de Provident.
zijn
depot
van
van
God houdt
oogenbiik
10.
te
verstaan
20.
Hij
en
kracht
alle
stand gehouden.
en krijgt weer een zelf-
op zich
en
De
de
zelf;
ordinantie voor die
Prov. Dei hebben
we
hier
:
bij
de organische wezens
;
de
de anorgan. dingen)
bij
werkt
tweede
een
om
kracht
gewerkte krachten
die
komen met
het voorwerp, waarin ze zitten, in contact
laat
aanraking
Neen, geen ding heeft een
staat een oogenbiik
creatuur
wordt in
af
lijn
slechts toezicht.
de kracht werken (de generatieve
Hij doet
dynamische
enkel
oogenbiik
tot
God gewerkt
kracht door
dus zoo
geen
krachten,
in
dat die verborgen krachten op zich zelf in de schep-
stelt,
standige schepping en
steen alleen
uit
komt de vonk. Daar
dus losmaking van krachten alleen door die twee met elkaar
is
met een
en steen bezitten
zijn
te
binden of
coördinaat en
doet ze zoo uitkomen.
Een nog
niet afgestoken
echter schuilend, later is
het in de schepping
zoolang
het
en
zien,
laat
maar
Hem
dat
uit,
zich,
in
wat men straks zien
gewerkt door de ontstekende vonk.
zal
Zoo
God, die het vuurwerk gereed maakt en het zoo houdt
goeddunkt,
wat
eerst zijn er
komt
vuurwerk bevat
dan de vonk aanbrengt, die krachten ontbindt
er schuilt in het
voorwerp. Er komt dus niets nieuws
gebonden, dan losgemaakte krachten, die èn
bij,
binding èn
in
werking gedragen worden door Gods voorzienige almachtigheid.
in
komt nog een vraag aan de orde, die van gewicht is of de mensch of een ander schepsel door God met scheppings- of voorzienigheidskracht kan voorzien worden (dit hangt samen met de schuilende krachten). Er zijn wonderen. Daarbij rijst de vraag Kan nu de mensch wonderen doen ? In het algemeen „ja", zooals de Schrift ook leert.
Te dezen
opzichte
van ons menschel. leven
:
:
Maar inzoover
het
wonder,
goed verstaan
in
de leer omtrent de Provid.,
is
meer werken van de natuurkracht maar van een andere kracht, kan mensch scheppend een wonder verrichten ? Die vraag is door onze Vaderen in den strijd met Rome over de Mis grondig behandeld. Zij zeiden, dat de Mis daarop neerkomt, omdat men beweert, dat het woord van den
het
niet
zoo
de
Priester
het
brood
doet ophouden brood te zijn en verandert
(Die controvers wordt hier niet nader besproken. is).
Zoo
wat het
krijgt is,
men de en
iets
kwestie, of de
mensch
iets
anders kan doen worden.
Rome
in
iets
zegt, dat het niet
kan doen ophouden
We
anders.
zoo
te zijn,
gevoelen, dat hierin het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 92](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's