Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 792
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
316
„Ik
17
uw
met
worden
verzadigd
zal
beeld,
als
ik
zal
opwaken".
(Ps.
15.)
:
God zien." (Matth. 5 8.) Deze laatste uitspraak mag men niet verwateren. De zaligsprekingen wijzen Wie hier onrecht lijdt, zal alle rechtstreeks heen op de eeuwige heerlijkheid. eenmaal heel de aarde bezitten, waarom nu de wereldsche machten steeds „Zalig
strijden
:
de reinen van
zijn
want
hart,
„Zalig zijn de zachtmoedigen
Matth. 5
:
Eveneens
:
(Matth. 5
want
;
:
zullen het aardrijk beërven."
zij
5).
„Zalig
4
:
Dat wil
zullen
zij
Luk. 6
coll.
treuren
die
zijn, :
niet zeggen, dat
21
„zalig
zijt
God hen
want
;
zij
zullen
worden"
vertroost
die nu weent enz.") nog wel eens vertroosten
gij,
hier
zal.
Neen,
maar zij zullen, die nu weenen, terwijl de anderen lachen, als die anderen de eeuwige verdoemenis ingaan „waar weening is en knersing der tanden", eeuwig door God den Heere vertroost worden. Zal deze zaligheid voor allen gelijk zijn?
De De En
de
de Jc^a
staat,
(TOiTYipix
is
staat
hier de relatie,
is
staat
die
dat
is,
is
de stand.
waarin
eenmaal
we
allen,
tot
God
die
zijn.
van Christus
de
zijn,
fruitio
Dei
zullen hebben.
een
In
land
is
maar eene kleine klasse van burgers „hoffahig".
een staat aan, waarin
Zoo ook nog
dit
nu geldt
Doch dan ontvangen natuurlijk
want de
mee,
de Visio ac
fruitio
men verkeeren moet. christenen, die ontslapen zijn, zijn tot
niet „hoffahig".
En zelf
De
hier.
Dat duidt
staat
voor allen
zij
den toegang
gelijk,
op de opstanding tot
God.
dat brengt de aard der zaak
Allen hebben de zaligheid, allen bezitten
is gelijk.
Dei Triunius.
Heeft die visio ac fruitio dan voor allen hetzelfde effect ?
Het
effect,
Denk u
b.
dat
v.
zij
naast
heeft, is
voor ieder seeundum mensuram personae
elkander een Mattheus en een Johannes, of een
ejus.
Nahum
Aan de een is veel rijker instrumenteering van de ziel gegeven dan aan den ander. De een heeft een veel rijker aanleg ontvangen om Dit verschil nu in natuur dieper kennis in zich op te nemen dan de ander. en aanleg is niet toevallig, maar is door God zoo geschapen en heeft daarom en
een Jesaja.
eeuwige beteekenis. zal
blijven
Dat verschil
voortduren.
in
En daarom
vatbaarheid voor de visio zal
et fruitio
Dei
van die zaligheid door den een meer
worden ingedronken en genoten dan door den ander. Doch daarom is het geluk van den een niet grooter dan dat van den ander. Er zullen niet gelukkige en gelukkiger wezens zijn. Want meer te krijgen, dan men opnemen kan, maakt niet gelukkig. Denk maar, ook al is het zeer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's