Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 795
college-dictaat van een der studenten
§11. en verheerlijking van
Hem
„met
staan
ik
de leer der
Eerst
in
recht
en
Voor
Schepping.
en
om
men
Als
men
er vanzelf toe
:
als enkel
om
eene
er is niet slechts een
baring des Heeren, van den Naam, d. heel anders.
zijn |j/X-/7
uiten
;
Blijf
tot
haar
tot
dusverre
tekort.
Dan
God
blijft
terug tot de leer van de
wij
oog houdt en
alleen te blijven staan
niet let
God
bij
op de
als
een
Doch, zoodra men ertoe geraakt
Locus de Deo, maar ook een Locus de m. a. w. daar is ook eene openi.
;
van het Wezen Gods, dan wordt het
niet enkel als Tlviïjfix staan,
maar
treedt Hij
ook
En zoodra God een wereld schept, waarin Hij de kracht Wezen openbaart, wordt ook de mensch geschapen dan krijgt
Creator.
als
van die
komt de eere Gods
in het
tf/j^x,'^.
Creatione, een Locus de Operibus Dei enz.
op
loven en te prijzen."
te
Dogmatiek
Deo
enkel den Locus de
den mensch,
bij
zeggen
te
de Gereformeerde
antwoord op deze vraag moeten
opera Dei, dan komt TlvtüfKx.
om Hem
des menschen zaligheid het hoogste.
is
die ^b^x ?
is
het
dan
het allerhoogste punt,
Jó^'x,
schoot
daarin
Wat
4.
summum bonum,
het
319
hel.
Vandaar zegt de Catechismus ookinantw. 6:
de eeuwige zaligheid leven,
in
bij
God.
zijn
Hemel en
;
^^n
dan
(j-w^^c,
een orgaan, waardoor die
als
ivy^r,
zich in den
wordt de mensch beelddrager Gods en kan
als
hij
Y.bcriJLoq
kan
zoodanig
in
gemeenschap komen met God, dan kan hij God loven en prijzen. Zoowel dus om in verbinding te treden met den Kacrfx,oq, als ook om God te kunnen verheerlijken, is het o-w^a noodzakelijk. Zonder o-w^a kunt gij zelfs niet bidden.
Wanneer niet in
er derhalve in
de verborgenheid
de eeuwigheid sprake van
iets
van
God waarnemen
streeksche gemeenschap met den Drieëenige genieten er bepaald
hol
maar
zal,
als
bij.
Doch daarmee een
de mensch wezen rechtdan moet dat o-w^y.
zijn zal, dat
zal,
opsluit,
doen komen, dan
is
de
dan is
lijn
is
hij
nog
niet in staat
het o-w^a
Als ik een levend wezen in
niet afgeloopen.
de krachten der
volkomen doelloos.
Het
•^uy^n
o-w^ax
naar buiten te
moet ons met de
rondom ons bestaande wereld in contact kunnen stellen, wil het orgaan der kunnen zijn. Bovendien „God te loven en te prijzen" verkrijgt eerst karakter, heldenmoed, wanneer de mensch in contact staat met de wereld.
fjyrn
Zal
dus
in
de gelukzaligheid de verheerlijkte
God
loven en prijzen, dan kan
dat niet in een hoek geschieden, maar moet het plaats hebben, waar de anderen
bij
zijn.
De mensch moet
derhalve ook dan
in
contact staan met de wereld
om zich heen en dat vereischt natuurlijk eene verheerlijkte wereld. De 5ó§x is derhalve niet eudaemonisme, d. de leer, die op het egoïsme aanstuurt, om het zelf maar goed te hebben en die den mensch een begeerlijk goed voorstelt om hem tot betrachting der deugd aan te zetten. Dat is eigenlijk i.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's