Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 152
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
152
worden
deze voorstelling der zonde
;
voorstelling.
die
Bij
de Manicheïstische
als iets materieels is
opvatting moet de zonde dan ook nietjangs zedelijken
weg
verwijderd worden, maar chirurgisch of medisch door het eten van plan-
ten
en
waarin
bloemen,
hemelsch
zeker
antidotum
zit,
lichtdeeltjes, die
de
zonde vernietigen.
Met deze Manicheïstische
Maar
b.
te
alle
pogingen,
om
door
bedwingen.
dien
in
zin,
zou de zonde
als
als
een zelfstandige kracht,
zijn
met electriciteit, magnetisme en andere onzichtbare krachten, enormen invloed op het leven hebben.
vergelijken
te
die zoo
Die
voorstelling,
deze reden, dat
positief
is
in
kwaad scheppen
de
aan
het
scheppen kan, noch God, die
die niet
Zoodat
kan.
zonde coaeterniteit
met
ook nooit weg
dan
er
God
(Ormuzd en Ahriman).
deden
Perzen
we
is,
En dat kan noch de mensch, positief
een positieve kracht, moet even be-
ziet
wel vaak den indruk krijgen, dat de maar omdat daartegenover staat, dat die macht, den zin van electriciteit, zou moeten geschapen zijn.
zonde een positieve macht
waar ze
zonde
die in de
om
vervv'orpen
slist
is
samen
tweede plaats ontkennen de Gereformeerden de zonde
de
in
substantieels
iets
voorstelling hangen
onthouding de zonde
pijniging,
toe
En
2e.
maar
kwaad
dan
positief eeuwig,
iets positiefs-substantieels zijn,
wordt
verworpen.
zijde
Bevestigenderwijs
kracht,
het
nemen.
te
Elke voorstelling dus, als zou de zonde
van Geref.
kennen, wat ook werkelijk de
te is
niet een
anders zou overschieten dan
niet
leert
deze locus, dat zonde op zichzelf
die in haar tegendeel
is
is
een goede
Dus wel is de zonde een gewanneer ik maar de zondige richting
omgezet.
weldige kracht, maar ook een kostelijke, er afneem.
Luther
heeft
eens
dat
uitgedrukt,
dat
als
dat
Satan
dan
boven
zou
zijn
geesten,
zeggen,
door
de
ik
alle
Satan
krachten
in
Satan
geesten
in
genialiteit
een foremost Spirit; en daardoor
kan
evenals
zin,
uitgedrukt
te
en een andermaal „den aap van Christus".
Christus"
dat
hij
op
goede richting zou
dat
zijn
een geest
hij
liet
zulk
in
Satans genialiteit
goeden
zin
vermag.
niet oorspronkelijk is
werken,
uitgaande, dat is
geesten dien immensen invloed oefenen
alle
Christus
juist,
in
noemen „den broer van Door het eerste wordt
boven in
hij
alle
kwaden
„Aap van Christus" wil doch slechts
is
een na-
bootsing, een Zerrbild van het goddelijke.
Dat
alles
leidt ertoe,
ombuiging van goede te
maken.
zien
Evenals
omloopen,
in
we
om
in
kwade in
den mensch de zonde kracht, door de
te
beschouwen
als
eene
goede kracht van plus minus
de arithmetica de pluskrachten
in
minuskrachten
zoo zegt ook de Geref., dat de kracht en woeling der zonde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's