Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 142
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE FROVIDENTIA.
142
van
voorstelling is
Raadsbesluit
het
eeuwig maar
wel
neemt
voor
van het
tijdelijke
nomen.
Door
die
aansluiting van het Raadsbesluit, de Providentie,
tijdlooze
men voortdurende Wechselwirkung
krijgt
Gods doen. Deze voorstelling is wordenden God, een God, die
menschen en
Trpo
De
2o.
KXTxfioAr,q
van
oogenblik
een
deeltjes
aantal Hij
heeft het
Zijn
macht,
God merkt schouwer,
y-bcrixov,
3^.
l^,
ook
Is
en
daarvan
ook een
man moordt
kwestie
op,
het
is
genomen
een eindeloos
in
een persoon wil gaan moorden
:
tegenkomt.
hij
het niet in
Zegt men:
welbehagen.
dan
beletten,
niet
God
Heeft
Hij
is
b.v.
eenvoudig toe-
men God belet het hem, waar is dan de a en ö. God en mensch, de beide factoren blijven
is
:
die
juist,
harmonie
in
ondoordenkenden
geeft
brengen.
te
het
Deze
is
dus
Schrift ingaande en ze
de
Pantheïsme tegen
schijnoplossing,
maar
Zijn besluit
is.
Nemen we voor
Providentie
Zijn
of niet naar Zijn
Zegt
besluitend.
de
pure
niets
één deeltje
maar kan
wel
niet
en
bestaan
Gods
en
op iemand voorzien, dien
't
bezig
altijd
dat het Raadsbesluit
hier slechts schijnbare winst.
het
dat^die
uit,
tusschen
dan Pantheïsme,
niets
het dus als eeuwig zijnde, vóór het bestaan
Stelt
Raadsbesluit
voor den mensch ?
vrijheid
lost
Schrift spreekt duidelijk
ro'j
dingen.
alle
God
het besluit, is van oogenblik tot Deze opvatting is verleidelijk, omdat men zoo door exclusie uit God waant in hooge Goddelijke gedachten te zijn opge-
idee van den eeuwig
maken.
besluit
wordt.
altijd
oogenblik de
aan het doen der menschen
te
en
oogenblik
elk
besluitende God.
's
Gods
anthropomorphisme.
een
is
dit beteekent, dat het er nooit is
dat
idee,
er
geen den wil
bindende macht meer bestaat, draait dus een rad voor de oogen. Resumeeren we nu het gevondene
De
ie.
eerste stelling, waartoe
over
gaat
alle
dingen
en
groot en klein, vroeg en zóó, dat ze alles in
ervan het
buiten
2e.
Er
is
in
al
Een werking Gods
die in
bereik
Datzelfde
en
geldt
ziel,
(bloedsomloop,
naar
enz.)
werkende
alles
;
Geen moment
niet
zooals
moeten
laten
in
geen
Dat
alleen
rationalis
de en
Gods
gaat over
al
zijn
werking,
;
neen.
in die
is
God
vat alle dingen en
die niet
verschillende
geest
stoffelijke
(mensch (wil,
en
leer
is
een werking Gods.
waardoor
van den Influxus.
en onbewuste dingen maar
engel),
systemen
denken,
is
den kop leiden en
deelen met Zijn macht.
dus de groote
van
dingen
bij
het zijn en het zóó-zijn van het ding, de Influxus,
ook van de creatura lichaam
dat de Voorzienigheid
de
een paard
wij
paard
dingen
de actie in dat object ageert. 3e.
is,
is
oud en jong, zichtbaar en niet-zichtbaar en wel
niet,
is
ons
Hij vat het
bevat ze geheel.
dingen
die dingen beheerscht.
al
Het
uitgesloten.
overige
laat,
we kwamen
alle
in
van
van
enz.),
den
mensch naar
actie in zijn lichaam
zoowel van de logische,
ethische, aesthetische als religieuse werkingen in zijn ziel of
gemoed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's