Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 182
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
182
Moet Hij de lex aeterna stellen, zooals Hij haar stelde ? Ja, dan krijgt men weer een hooger God C. En zoo kan men tot in 't oneindige doorgaan. Wei kan men in 't eind zoo gaan vervluchtigen, dat het schijnt, alsof er geen
vraag
:
hooger principe meer
God wat
dat
in
De wet
wezen
doch dat
is,
van
is bij het stellen
vastligt
is
is
schijn.
wet alleen gebonden aan
Zijn
wezen
Zijn eigen
:
bindend, omdat Hij zichzelf niet verloochenen kan.
Zoodra
geldt slechts voor menschen.
als
men
vergelijkt de societas
angelorum en de societas hominum voelt men dat onmiddellijk. Kan een engel, stelen,
vrouw
naasten
zijns
goed begeeren,
of
bewijzen, den Sabbath schenden ? Natuurlijk
zijn
moeder eer
en
Beelden kunnen ze zich niet
niet.
want beeldhouwers worden onder de engelen
maken,
vader
niet
gevonden.
Alleen
gebod is èn op de engelen èn op ons van toepassing. Alleen het principium van de i/^axó/; geldt voor alle schepselen gemeenschappelijk. Op God kan het niet toegepast, want aan Hem is het te bevelen, Souverein te het
eerste
zijn
Hij
;
zou
zondigen,
Souvereiniteit.
Het
behoeven
te
niet
niet staande
heid,
niet
als
gehoorzaamde,
Hij
ermee, als met ouders
is
in
als
verloochende Zijne
Hij
Vader en moeder
een gezin.
gehoorzamen, maar zondigen,
als ze
hunne souvereiniteit
houden. Het handhaven nu van Gods Souvereiniteit
toestaande
aan
den
mensch, terug
te
dringen
is
Zijn heilig-
de grens, die het
menschelijke van het goddelijke leven afscheidt. dit
Is
nu waar
Ie.
Dat de zonde principieel
2e.
Een ons
niet
is
een niet voldoen aan de
iTrxKÓri,
conformeeren aan de gestelde levensordinanties,
God niet kan zijn auteur der zonde, omdat ongehooropkomen in het schepsel, maar in God ondenkbaar is. Dus uit het komen van de zonde volgens Gods wil, kan niet volgen, dat God is causa, fons peccati, omdat de övofu-h., de i7rc(.y.ïTi alleen kan opkomen in dan volgt eo zaamheid
ipso, dat
"alleen
kan
den mensch.
Daarom
maakten
de Geref.
Theologen de onderscheiding tusschen het
in
simplici en in composito.
elke
in
en de Ik ik
daad van
qualiteit,
kan
let
op
den
het
de
dat
is
een compositum
ze, is
:
de entitas,
aan die entitas toegevoegd.
dus elke zaak nemen feit,
de
hebben ze gezegd, dat en
mensch, zeiden
in
simplici of in composito, alnaar gelang óf
gebeurtenis, al
óf
op het
feit
met de
En nu
qualiteit.
de kracht, waarmee de zondige daad volbracht wordt,
zekerheid, dat ze volbracht zou worden, gegeven
de volkomen neutrale
entitas. Eerst
is
door God.
de mensch geeft er door
zijn
Doch ver-
doold verstand en zijnen verdorven wil een zondige zedelijke qualiteit aan.
Daarmee hangt saam wat we
lezen
in
Deut.
29 28 :
(Hebr. text). Daar worden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 182](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's