Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 82
college-dictaat van een der studenten
;
82
LOCUS DE Providentia.
Zijn allerhoogste Wijsheid
blijft
houdt op
werken zooals
in het begin.
Die constante wil
de mX/»3: maar deze komen niet door stoornis als reparaties voor,
bij
maar aldus dat God dan zóó, dat Hij n.l.
Raad van
in Zijn
eeuwigheid nooit anders gewild heeft,
naar dien constanten wil zou gaan werken, dan zou
eerst
te werken, dan weer naar dezen zou werken. Er mag worden aan een defectus potestatis Dei, maar integendeel
ophouden naar dezen dus er
gedacht
nooit
abundantia potestatis Dei,
is
dan
doorgaan,
liet
abundantia,
van
spreken
had
Hij
dan
meer
er
wijl
afwijking,
w.
d.
maar
er
ingrijpen
Het
instinct
dus
is
niet
van de Voorzienigheid
we
de
Providentieele
beschouwen
door
Voorzienigheid rijst
echter,
door
een
als
als
een
optreedt,
Nuisdeviaag,
secundae
te
De werkingen van de natuurlijk mediate. De vraag
mediale.
zijn
werkingen bestaan kunnen zonder causae
we
De vraag
vragen, of er een nieuw subject optreedt.
te
Waar de mensch
secunda optreedt, kunnen
causa
maar
echter de verhouding
is
gebonden psychische leven hebben
het
in
mediate
niet
een
er
actie
causae
de
ook
of
Of
secundae.
Daarmede
de volgende paragr.).
(zie
immediate of
een
als
noodwendig,
materieel
dus
de plaats déze wil Gods.
tot dat leven niet toegelicht.
men van een causa secunda
spreekt of
een
als
beschouwen.
te
in
we
Nooit mogen
opzij gezet of verbroken
niets
neen, die constante wil houdt op en nu treedt
psychisch gebonden leven
altoos dien constanten wil
dat constante.
wordt
er
;
God
één, ondergaat die wijziging, dan blijkt
dan
is
als
z.
het best bepalen is
nu
of,
hoewel
in
het dier geen nieuw subject optreedt, toch de providentieele werkingen in het
wijl
niet,
gedacht
van
leven
instinctieve
er (als
dat
nieuw
een
dier
tusschenkomst
van
we
twee mogelijkheden gevoelen
mediate werkingen
niet
subject
of
zijn
kunnen en dan
causa sec. originat, maar instrumentaal
een instrument). aldus
:
wanneer
Het verschil tusschen die ik
een
paard
voor den
wagen laat loopen, waarin ik zit, dan gebruik ik het paard als causa secunda maar zeg „ik rijd". Rijd ik echter op een rijwiel, dan gebruik ik dat rijwiel maar daarbij is het mediate anders dan bij het paard (causa sec), wijl het rijwiel is instrument. Ik kan het paard wèl met de zweep slaan maar niet van
binnen
breng
ik
maar het paard
Om
spieren
zijn
is
begrip
zoo
te verstaan,
de
saam.
iets
beweging brengen, de raderen van het rijwiel Dus zijn de x\\m\óiét\Qn mediaal beide malen
een ander subject, het
Schrift
We
rijwiel
is
een instrument.
hoe de almogende en alomtegenw. kracht Gods het gansch
heelal in stand houdt,
Volgens
in
echter zelf in beweging.
moeten we het zieleleven van het dier nader beschouwen.
valt
moeten
de
ziel
niet
van het dier en van den mensch onder één
zeggen
:
de mensch heeft een
ziel
dergelijks; neen, de Schrift zegt, dat het psychisch leven
en het dier in
dier en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 82](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's