Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 12
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU.
XII
Gods Woord
Vil.
door confirmatie van wat uit de natuur reeds vermoed kan worden; door het exemplum perfectum v. d. lex politica van Israël. (Fr. Junius.)
1.
2".
De
VIII.
333
geeft licht.
333 334
conclusies hieruit voor onze maatschappij en rechtsverhoudingen. 336
de Christen-keizers geworden eene losse aaneenrijging v. Rom. en Isr. recht. 336 Door h. standpunt v. Christel, staatkunde te zien in de belichaming der absolute monarchie v. h. Oosten (Constantijn) kwam de Christelijke religie in Bij
nog nauwer verband met den staat dan vroeger de heidensche. de Middeleeuwen onder den druk der kerk geen zelfst. ontwikkel, d. overh.j 319
[In
Reactie tegen die absol. monarchie
2". in
De methode
De De
A.
IX.
B.
De
X.
kant der Renaissance i. de Fransche revolutie.
1". v. d.
rechtsregelingen
v. h. afleiden v.
u. d. lex Israëlis. (Fr.
d.
Reform.; 340
341 Junius. 335) 341
doodstraf.
344
oorlog.
349 352
lex naturalis.
Evenmin
als het natuurrecht het positieve recht (Panth.),
doch
Calvinistisch staatsrecht naar de type van elk volk.
De verhouding van
XI.
§
De magistratu
12.
het volk {ook onderdaan van
sua
in
God)
tot
de overheid 355
resistentia.
het recht van
sluit in
in
359
ecclesiam relatione.
Moeilijkheid hierbij boven deze beide princip. onderscheiden machten op aarde geen hoogere, om de onderlinge verhoudingen te regelen. 362
I.
:
Uitz.
:
Israël (Theocratie).
Mag daarom
363
Historisch verloop.
II.
(«.) Bij h.
A.
intreden der kerk
Rom.
h.
rijk,
op onze toestanden. 364
365
i.
d. v^^ereld d. verh. v. d. overheid tot haar — die
De gangbare meening over deze in
niet overgebr.
[andere religieuse vereenigingen.
laatste verh.
t.
d.
was vóór h. opkomen v. h. Christendom
366, B. Griekenl., 371, in beginsel de Caesaropapistische
en Egypte, 372, D. de Joodsche wereld, 374, bestond daaromtrent de hiërarchisch-theocratische idee (kastenstelsel). in C. Indië
(/?.) 1".
In
376
de Middeleeuwen
de Caesaropapie teruggedrongen
tot het
Oosten
(Byzantium);
Westen en Noorden de hiërarchie (Rome), [theorie weer opgenomen. 379 Om d. suprematie v. Rome af te werpen in Duitschl., 380, en Engel., 381 d. Caes. De Protestanten wilden van beide paganistische machten vrij zijn. 382 Door het Humanisme, opgekomen uit de Renaissance, 382, leidde dit
2 in het
(y.) bij I.
II.
;
de Reformatie
de Luth.
de Anabaptist [Ook de Fr.Rev. band.]
III.
tot vier
stroomingen
Ref., uitgaande v. d. vorsten :
Scheiding zonder één punt
wil,
doch
uit
383
:
(summus episcopus): Caêsarop. v.
aanraking (kerk
omgekeerde beweegreden, op
te heilig)
;
383
;
385
gelijke wijze verbreking v. eiken
360
de Ration. (Erastus)
:
de religie eene functie
v. d. staat
(Oud-Rom.
idee)
;
386
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's