GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 52

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LOCUS DE Providentia.

52

Wel daarentegen slaat ook op de onbewuste schepping de tegenstelling van wat men oudtijds noemde de transcendente suslen-

subject dan God.

tatio

en de immanente Injluxus.

Eeuwige Wezen dan gedacht

Bij

de transcend. sustentatio wordt het

als buiten

en tegenover de wereld staande,

haar houdende door Zijn wil en haar dragende door het woord Zijner

immanenten influxus daarentegen

kracht. Bij den

kracht en de van

vloeiende

schepping èn

öcic

ï'J

is

het de van

uitgaande Geest, die èn

God

uit-

heel de

in

alomtegenwoordig

elk schepsel afzonderlijk

van Gods wil en woord waarborgt,

realiseering 5

in

Hem

is

en de

Qilc cVï ^avrwi/ en

7ra.(T'.y).

Toelichting.

daarin

we

behandelen

Eerst

oude dogmatieken sproken

naar

altoos

niet

over

hetzelfde

Locus de

den

beginnen

na

terstond

schema maar toch

Providentia,

in

als

we

genade nog

Locus de Homine, de staat der

eerst de

niet afweet,

den

de Prov.

L.

dat

over

men

men

bespreekt in

toch de feiten van de zonde en genade

tot verwarring,

die niet

omdat

het oorzaak

het

opkomen van de zonde en de genade. gehad,

inzicht

juiste

de genadeleidingen Christus. zijn die

Men

Gods

dat

we

geworden,

Veel sterker nog

:

men af

de Providentia niet mogen afzonderen van

ons eigen leven en onze leiding

in

is

gleed dan ineens

den Catech.) van meet

heeft van Geref. zijde (zie in de eerste paragr. over

het

Onder de problemen met de zonde en genade

het principieele vraagstuk vluchtig besprak.

tot

der Genade.

de oude dogmatieken.

maar zeer enkele,

zijn er

verband staan. Dat leidde

in

dogma

Creatio en de Provid. toekomend dus van den val en de

als hoofdzaak en niet terloops bij

Locus de

de Creatio, dogmatisch nog niets van de zonde en de

Immers na de Creatio komt

men aan de

Er wordt

aan den Locus de Provid.

rechtheid en de val, daarna kan pas sprake zijn van het Terwijl

is.

denzelfden gang ge-

die onmiddellijk na den

Maar we weten,

Creatione wordt behandeld.

genade.

kwestie. In de behandeling der

methodologische

de

werkelijk een verwarring, die schadelijk

ligt

tot het heil in

De Voorzienigheid immers wordt in den Catech. aangegeven als te van God onzen Vader in Jezus Christus, dus wordt onmiddellijk met

de verschijning van Christus, de Verkiezing enz.

in

verband gezet. Dit

is

een

Maar dat is de subjectidogma toch hebben we te be-

der schoonste karaktertrekken der Geref. dogmatiek. veering

van het

schouwen

dogma

der Providentia. Elk

:

opus Dei, objectief

God,

10.

als

2P.

zooals het subjectief voor ons bewustzijn komt

van

God

niet

kan scheiden

in

zijn

te

slaan,

omdat een kind

overige levensomstandigheden en het andere

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's