Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 62
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
62
De
Providentia
stand
te leiden
tot
van het Boek
zelf
de
om
tusschen beide
ligt
niet
geschapen wereld
Nu
:
mn^^in nv>N, een opmerkel.
Dat woord „geboorte" hoort
Op
de geboorte moet
bij
den mensch volgen
de opvoeding, het leven, de dood en het einddoel na den dood.
woord „geboorten" op
hier uit het
eigenlijk thuis
de natuur maar wordt hier toch gebezigd van de
bij
haar geheel.
in
volgt
Genesis (van Noach, enz.) en de naam
in
eraan ontleend.
is
menschen,
de Schepping uit den oorspronk. toe-
den idealen toestand.
Ze komt gedurig voor
uitdrukking.
bij
waar ze heen moet.
het ri/.oc,
b.
maken, dat de natuur
te
uit
Zoo nu
is
ook
den primitieven
toestand door de Provid. tot haar doel moest worden gebracht. De Heere God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mensch geweest om den aardbodem te bouwen, maar een damp was opgegaan, enz. Hierin ligt het denkbeeld,
door
dat
de cultuur
van zaden en vee we,
voelen
hoe
men
heel
Was
goed maar ook
niet
alleen
dan
de kunst de
niet
uit te
oefenen en
Bovendien
deze
wereld
haar eerste schepping geweest
in
tot voleinding gebracht, geheel gereed,
waar zou Zij
te
uitgaande
realiteit
oog en oor
ziet en hoort.
de
wijl
iets
De
door den vloek de tegenstelling tusschen de
De
uitkomt.
idealiteit
kan realiseeren op aarde van wat het
kunst heeft wèl haar vertroostende werking
kan wel slechts symboliseeren
kunst
toch vertroostend, toch geeft ze ook de aanduiding, dat deze
is
maar dat aan onzen
niet is het perfectum,
naturen
iets
toch
van wat oog en oor opvangt maar heeft critiek daarop doen gevoelen, dat men boven die realiteit kan uitgaan en
door de zonde ontvangen,
maar
Door vermenging
edele rassen.
realiteit
nu boven die
en
fijne,
plek voor het hol van haar voet gevonden hebben ?
geeft
realiteit
bloemen en
fijne
verschijnsel der kunst, het aesthetisch gebied, rust
het
op deze onderstelling.
ideale
van de schepping worden moest.
iets
krijgt
God
getooiid wordt door
realiteit
aan profetische kunstenaars-
geest,
en daaruit wordt de aandrift
tot
kunst
geboren, beantwoordende aan de behoeften van het hart des menschen.
Dus uit de Schrift en uit was point de départ, vanwaar natuur
brengen
te
dualistisch
de
zoekt
modelleering
tot het ideaal,
men
het
van
het
leven
het
blijkt,
Rijk
der
publiek
in
Heerlijkheid
ten
eenenmale door de Schrift weersproken
dan
Heerl. als dichotomisch
glans (heerlijkheid).
:
Dit
ergens
in
alleen
in
de
brave menschen,
brave Hendrikken zonder lichaam.
van
zou
om
de Só^x, het Rijk der Heerlijkheid. Spiritual.-
rijk
zielen
dat de natuur in het Paradijs
een proces zou uitgaan in het natuurlijke
het heelal zweven. ;
zij
Dit standpunt
schildert
ons
Dat
wordt
het Rijk d.
inwendig-geestelijke (heiligheid) en uitwendig-zichtbare eischt,
ook het lichaam gelijkvormig
zal
dat niei alleen de zielen zalig
gemaakt worden aan
worden maar
het verheerlijkt lichaam
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's