Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 162
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Providentia.
162
ondergaat
zonde,
de
en
die
maar dat
doet,
hij
er ooi<
eene concatenatie
is
Daar-
tusschen persoons- of volicslijden en de zonden van vorige gesiaciiten.
wordt de
door „lijden
van
gevolg
is
men
maar neemt
:
zonden der vorige geslachten, dan zou, gaan
heel het Godsbestuur te loor
dan
zonde,
persoonlijke
bepaald
persoonskring
Zoolang men nog zeggen kan
nog wat ingewikkelder.
zaaic
blijft
het lijden
we houden dan
:
ook
tot
:
den
verband met de
in
men de zonde
stelt
nog
het lijden
buiten het
bestel,
slechts over het bestel over
enkele oasen in de groote woestijn des levens. In
Ezechiel 18 hebben wij een uitvoerig stuk, waarin die atavistische
van het
ontkend
lijden schijnt
te
Daar komt het spreekwoord
worden.
ter
sprake
(vs.
druiven gegeten, en de tanden der kinderen kenis van het spreekwoord
duidelijk.
is
barst het émail van de tanden
viel
in
Met
Oosten
't
meer
te
Door
„De vaders hebben
:
in
't
onrijpe
stomp geworden." De betee-
het eten
Men had
af.
van
zure, onrijpe druiven
om
geen geduld, leelijk
te
wachten, dat
Dat
en verwrongen.
oog, omdat daar ieder blinkend-witte tanden heeft.
spreekwoord gaan nu de
dit
2)
zijn
Daardoor werden de tanden
die druiven rijp waren.
affiliatie
de boosheid hunner harten
Israëlieten in
tegen de profeten.
in
we
Hetzelfde vinden
Men kwam was.
De
groote
belang
er
hiertoe,
bij,
in
Jeremia 31
omdat
juist
:
29.
Israël in
deze periode er
Israël
en Juda (waardoor de heirweg ging) op hunne hand
hebben. Daarvan maken de laatste koningen van
Israels
wel aan toe
ging toen tusschen de Farao's en Babyion. Beiden hadden
strijd
twee tegen elkander
vrij
uit.
De
te
en spelen die
Israël gebruik,
profeten verzetten zich hiertegen, zeggende, dat
koningen zich buiten de internationale politiek moeten houden.
Toen
dat toch deden, ging er eene profetie uit van het oordeel, dat Israël wachtte:
zij
Babyion
zou
bestaan
doen
Palestina veroveren, den koning wegvoeren, Israels volks-
heel
ophouden.
Nu
weigert Israël te erkennen, dat dat
schuld en wil het zóó opvatten, dat het oordeel Palestina trof
vaderen
der
:
de Joden verootmoedigen zich
niet.
was om hun
om
de zonden
Dit gevoelen sprak zich
uit
het spreekwoord van de onrijpe druiven.
in
Hiertegen
dit
vooral
treedt
bedoeling der
Hoofdstuk
straf,
Ezechiel
een
verklaring
geheel indruischend tegen de 'aan
de kinderen
:
op.
Door dat gevoelen
dat ze zich in schuld voor
de
ziel,
van
leer,
zal niet
verijdelden ze de
buigen. Vandaar
in
het recht en de gerechtigheid, schijnbaar
worden „Wanneer nu
dat de zonden der vaderen bezocht
die zondigt, die zal sterven" (vs. 4).
iemand rechtvaardig is,.... die rechtvaardige
„De zoon
God zouden
zal gewisselijk
leven"
(i'S.
dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader
5— P). zal niet
dragen de ongerechtigheid des zoons, de gerechtigheid des rechtvaardigen
zal
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's