Zions roem en sterkte - pagina 127
;
VAN HET GELOOF.
119
Christus voor het gansche menschelijk geslacht wel streng eene volmaakte en volstandige gehoorzaamheid had kunnen afvorderen, maar dat Hij, uit aanmerking van des menschen zwakheid voor den mensch heeft uitgevonden de onedele en onwaardige daad des geloofs, welke God in plaats van de volmaakte gehoorzaamheid der wet, door eene genadige en toegevende schatting voor onze gerechtigheid houdt.
Hoe bewijst
Vraag.
gij
dat het geloof in de rechtvaardigmaking of zaak, waarom de mensch gerecht-
voorkomt als eene deugd vaardigd wordt? niet
Antw. 1. Zulks leert de natuur des geloofs, dewelke bestaat in een omhelzen en aannemen van Christus tot rechtvaardigmaking, in een betrouwen van onszelven aan, en in eene vereeniging met Chris17. Opdat Christus door het geloof in uwe harten wone. Ef. 3 tus. Dat geloof maakt ons deelachtig alle Gods weldaden en wel bijzonder de gerechtigheid die uit God is. Is het geloof nu alleen een middel van onze vereeniging met Christus, hetgeen ons deel doet hebben aan alle Zijne verdiensten, dan volgt dat ons geloof de grond of oorzaak van onze rechtvaardigheid voor God niet zijn kan. Het geloof wordt onderscheiden van de gerechtigheid, waar2. mede wij bestaan in de goddelijke vierschaar, want :
die gerechtigheid, welke in Gods vierschaar geldt, wordt uita. drukkelijk genaamd de rechtvaardigheid Gods en wel uit geloof en door geloof. Rom. 1:7. De rechtvaardigheid Gods wordt in hetNamelijk die 22. zelve geopenbaard uit geloof tot geloof. Cap. 3 rechtvaardigheid Gods, door het geloof van Jezus Christus b. die gerechtigheid is alleen de volmaakte gehoorzaamheid van Christus, de Heere onze gerechtigheid Jer. 23 6, gelijk te voren betoogd is dies kan het geloof, zelfs als eene deugd aangemerkt, onze waarom de Belijdenis zeer rechtvaardigheid voor God niet wezen wel zegt: maar Jezus Christus ons TOEREKENENDE alle Zijne verdiensten, en zoo veel heilige werken die Hij voor ons, en in onze plaats heeft gedaan, is ONZE RECHTVAARDIGHEID. :
:
;
;
• .
.
Vraag.
Hoe
al
verder ?
Het gevoelen der Remonstranten is gebouwd op een valschen grond, namelijk op eene algemeene verlossing en verzoening door Christus, welke de zaligheid op voorwaarde des geloofs, voor allen zou verdiend hebben, te weten, zij stellen dat als iemand gelooft en zich zoo onderscheidt door een goed gebruik van de algemeene genade van anderen die niet gelooven, hij zooveel beter en heiliger is, en daarop wordt hij als zoodanig van God gerechtvaardigd. 4. Uit dit gevoelen volgen verscheidene ongerijmdheden, want dan zou de mensch niet gerechtvaardigd worden uit genade, a. gelijk de Schrift leert. Rom. 3 24. Wij worden om niet gedewijl genade en werken niet rechtvaardigd uit Zijne genade kunnen samen gaan. Rom. 11:6. Indien het door de genade is, zoo is het niet meer uit de werken anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zoo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer; b. God zou dan niet naar waarheid handelen, die het geloof voor
Antw.
3.
:
;
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's