Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 490
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
482 kring
Het
opgeitomen.
is
wat eerbied
martelaarsdood
den
van
Anabaptisme
nieten
den veel
in
en
waren
van deze Weder-
tal
ook na de onderdrukking kleiner kring van
Thans
ontloken.
deels van het geloof hunner vaderen vervreemd, en
onder hen heerschende, maar nog
vaak
ze
uit
Doop
den
door
Doop noemden. van de
Zij
als vrucht
het
Modernisme
is
zich dan ook steeds naar den
namen den Doop
daarbij als het uitwendig teeken
het lichaam van Christus, en alzoo
in
een persoon, die nog niet
bij
ze meeren-
midden der 18e eeuw blonken
Daar nu immers
van wedergeboorte en bekeering.
een kind, of
tot jaren is
niemand den Doop mocht ontvangen,
tenzij
h.
i.
bij
gekomen, van geen
bekeering en dus ook niet van wedergeboorte sprake kon dat
af in
zijn
ze
gelijk
van hun persoon
inlijving
Menno-
De wereld van hun gedachten had
Godzaligheid.
middenpunt,
tot
in het
met
getuigt ervan,
wat interessante elementen van meet
groepen
Doopersche
deze
tal
en
ingingen,
bleek
Doopsgezinden,
of
martelaren
der
inboezemenden geloofsmoed
doopers het
bloed
hij
zijn,
leerden ze
vooraf beleed, een
kind van God, een uitverkorene, een wedergeborene, een bekeerde, een geloovige
Hun
te zijn.
zuiver Christelijk element moest alzoo uit het leven
der wereld worden uitgelicht, er van af worden gescheiden, en elk ge-
doopte moest nu met de overige wedergeborenen een eigen kring vormen.
Men had nu al drie eeuwen dusgenaamde Kerk van Rome en nu ook die van
Dat diende
Niet een Kerk.
gezien, waartoe de
tot niets.
Ze noemden
vijn geleid had.
te
Cal-
A'er/:,
maar steeds Sode/as,
lande zich
noemen de Doopsge-
zich dus geen
zooals nu nog de Mennonieten hier
lang
zinde Sociëteit.
Aanstonds
gevoelt
men nu de
ernstige moeilijkheid,
waarvoor deze
Ze voelden zich geërgerd door de aanschouwing, dat gemeenlijk de Sacramenten, zoo Doop als Avondmaal, „geloovigen"
te
kwamen.
staan
aan duizenden en tienduizenden werden toebedeeld, leven,
van een
beslist geloof, laat staan
boorte eenvoudig geen sprake was. uit
den kinderdoop.
geen
dan,
des
helaas,
Heeren uit,
hoe
wie van een heilig
van een krachtdadige wederge-
Al dat
kwaad nu was opgekomen
Kinderkens, die nog van niets afwisten, die nog
woord stamelen
Lichaam
bij
konden, in
had
men door den Doop
zijnde erkend.
men
zich
in
Bij
't
later
als in het
opgroeien
hen bedrogen had.
kwam
En zoo was
een kerkelijke toestand ontstaan, waarin geloovigen en hypocrieten, als in groote
massa dooreengemengd,
in
de dusgenaamde Kerk van Christus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 490](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's