Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 427
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
TWEEËRLEI GRONDOPVATTING.
419
aangewezen.
Veeleer is de Staat weinig meer, dan op het bouwterrein, waarop de Kerk bezig
trokken te
staketsel,
't
het
is,
opge-
fundament
leggen voor het paleis, waarin eenmaal de Christus als Koning
zetel
De
vestigen.
zal
Staat
menschelijke saamleving, in haar gebonden toestand,
en
om
een chirurgisch hulpmiddel
is
hulp
te
te
zijn
de
komen
de Kerk brengt de krachten aan voor het herstel van het levens-»
verband, dat er oorspronkelijk was, eens
komen
Vandaar
zal.
dat, als
loor ging,
te
maar eens weer
de Voleinding ingaat, de tegenwoordige Staat
geheel wegvalt, evenals een gebrokene zijn krukken wegwerpt, zoodra
beide beenen geheel hersteld zijn
zijn
;
en dat omgekeerd de Kerk, als
de jongste ure komt, heerlijker dan ooit
De
schappij zal uitkomen.
goed
voor
en
onder
altoos
haar eeuwigdurende heer-
in
Staat gaat, als de worsteling uitheeft, voor ;
en niet de Staat, maar de Kerk
is
het,
waaruit de dageraad voor het eeuwige bestaan der volkeren zal opgaan.
Doordien nu vele Staatsgeleerden zich
maar veeleer
niet verhieven,
of
door hen geslagen,
deze openbaring der H. Schrift
geheel deze Schriftuurlijke voorstelling
droom der dweepzucht zagen, kon het niet de verhouding tusschen Kerk en Staat moest wel geheel dan
weinig anders, anders,
in
tot
een
worden.
vervalscht in
de
De
Kerk schuilt de
Staat
is
het kleed, dat wordt
om-
kiem van het nieuwe lichaam, dat
den moederschoot van het leven gevormd
worden. Wie
bezig
is
nu
dat kleed het lichaam waant te zien, kan natuurlijk de kiem van
in
in
te
het nieuwe leven niet tot zijn recht laten komen. Vandaar dat de strijd
over de beteekenis van de Kerk van Christus tusschen bedoelde Staatsgeleerden
en
de
geloovige
En moge men
zijn.
denkers niet anders, dan principieel kon
er al in slagen, een
modus
vivendi te vinden, die
althans den voortgang van het leven voor Staat en Kerk beide mogelijk
maakt,
de valsche
van
voorstelling
schonk, kan niet anders dan de Kerk
voor
de
men dan
voldoening van zekere mystieke behoefte, verlagen, waaraan
Staatsgeleerde,
Kerk
waaraan men ingang
Staat,
een particuliere vereeniging,
tot
zekere vrijheid van beweging
aan zekere door den Staat vast
Christus
den
het
die in
einddoel
in zijn schatting
de
laat,
te stellen
regelen
verwezenlijking
eert,
niet
maar toch altoos gebonden van
;
terwijl
het
anders kan, noch
hoog boven den
mag
Staat plaatsen,
is
toevertrouwd.
doen, dan de
ook ten opzichte
van dat deel van de menschelijke saamleving, dat thans zorge van den Staat
omgekeerd de
Koningschap van
feitelijk
aan de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's