GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 107

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

KUYPER STICHTER DER

VRIJE

UNIVERSITEIT.

85

In de Souvereiniteit van den onzondigen Messias ligt de ontkenning van alle absolute souvereiniteit in een zondigen mensch. Ons menschelijk leven vormt een samengesteld organisme. Er

bestaan

allerlei kringen; er is een zedelijke, een wetenschappelijke, een handels-, een kunstwereld, elk met een eigen gebied met binnen den omtrek van dat gebied een eigen souverein. Er is een gebied

der natuur, waarin de souverein op stof door kracht werkt naar vaste wet; een gebied des persoonlijken, des huiselijken, des wetenschappelijken, des maatschappelijken en des kerkdijken levens, die

aan eigen wet gehoorzaamt. Al deze kringen grijpen in elkaar, daaruit ontstaat het rijke menschenleven, maar ook het gevaar dat de ééne kring de andere inbuige. In het Staatsgezag heeft nog een afzonderlijke gezagskring te zorgen dat het leven der velerlei kringen goed op-elkaar-werking mogelijk maakt, dat het blijft binnen de palen van het recht, en dat de eenling beschut wordt tegen overheersching van zijn kring. Hoog steekt deze Staatssouvereiniteit

boven deze

alle uit,

dier kringen geldt ze niet; daar heerscht het uit

maar binnen

elk

God nederdalend

gezag, dat door haar niet verleend, maar erkend wordt. Niet de te binden, maar vrije levensbeweging voor alle krmgen

vrijheid

mogelijk te maken, Dr.

is

voor den Staatssouverein het ideaal.

Kuyper

toonde nu voorts hoe in de oudheid de vrijheid in eigen kring wegsterft en de Staatsmacht in Caesarisme overgaande, veld wint. Socrates die den gifbeker drinkt, Brutus die Caesar den dolk in het hart stoot, de Galileërs, wier bloed Pilatus met hun offerande mengt, zijn de wild heroïke stuiptrekkingen van een vrij

organisch leven, dat ten leste onder de ijzeren hand van dat Caesarisme neerstort. Hij die

weer een eigen

reiniteit schiep,

vrijen kring en in dien kring vrije souve-

was Jezus de Nazarener. Dat

er, behalve de zaligheid der verkorenen ook een wereld van vrijheden in zijn „Volbracht"

school, begreep Parizeer noch discipel.

Maar Jezus bedoelde het. Als Souverein heeft Hij met den ingedrongen „Overste der wereld"

om

de hoogheid over die wereld gekampt. Als

eigen kring vormen,

komen

zijn

volgelingen een

met de Staatssouvereiniteit in botsing. Ze bezwijken. Hun bloed vloeit. Maar het Souverein levensbeginsel van Jezus is ook met hun bloed niet uit te delgen. Deus Christus of Divus Augustus wordt het Shibbóleth. En de Christus wint en zij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's