GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 36

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GESPREK

MET JAN

LEVER

Bureaucratie Lever is het niet eens met de stelling dat studenten tegenwoordig 'meer over minder' moeten weten, door vroege specialisatie. 'Vroeger waren er vier grote vakken: diermorfologie, dierfysiologie, plantenmorfologie en plantenfysiologie. Daarover leerde je bijna alles wat erover bekend was. Doordat sindsdien bijvoorbeeld de moleculaire vakken explosief zijn gegroeid, moeten studenten ook daar vanzelfsprekend veel over weten. Met name door de studieduurverkorting is hun algemene biologische kennis echter oppervlakkiger geworden. Ze weten juist minder over meer.' 'Er is nog een aantal verschillen met vroeger-voor iemand van mijn leeftijd natuurlijk de "goede oude tijd"! Ik heb namelijk een hekel aan de, als gevolg van de schaalvergroting, ver doorgevoerde bureaucratisering van de universiteit, de verschoolsing van de eerste studiejaren, de studieduurverkorting en de enorme papierwinkel rond de onderzoeksfinanciering. In het begin maakten we niet eens echte begrotingen. In 1965 hadden we bijvoorbeeld ineens een elektronenmicroscoop nodig, omdat een concurrerende Duitse groep over zo'n apparaat beschikte en ons zo op ons onderzoeksgebied dreigde te passeren. Juist toen hoorden we dat er in de Amsterdamse haven een Zeiss elektronenmicroscoop met bestemming Cuba stond, maar als we snel waren konden wij hem krijgen. Ik stapte naar Vermeijden, algemeen beheerder van de universiteit - dat deed ik niet voor elk w i s s e w a s j e - e n vroeg of het kon. Het ging om het toen erg grote bedrag van ƒ 1 5 0 . 0 0 0 , 0 0 . " N o u " , zei Vermeijden, "het jaar loopt tegen het eind en we hebben geld over. Koop hem maar." De volgende dag hadden wij een elektronenmicroscoop! Dat zou nu helaas echt niet meer k u n n e n . " ' Studenten zijn in de loop der tijd een stuk duurder geworden. Voor practica en biologisch onderzoek waren steeds duurdere apparaten nodig. Begin jaren tachtig, toen de bij Lever niet erg geliefde Deetman minister van Onderwijs was, moest er worden bezuinigd. De studieduur werd verkort en van de ongeveer 180 personeelsleden bij Biologie moesten er zo'n dertig verdwijnen. Lever was voorzitter van de commissie die moest bepalen welke. 'Wat ik aan de vu heb gedaan, heb ik nooit als werk gezien. Dat was hobby. Maar wat ik toen moest doen, dat was werk. Ik was toen zelf begin zestig, en vond dat ik bij het "saneren" mezelf niet mocht ontzien. Ik vertrok, maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's