GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 123

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 123

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WETENSCHAP

E N - B E L E I D NA DE T W E E D E

WERELDOORLOG

(-splannen) om subsidies te krijgen, dan wel te behouden. Schuyt en Taverne noemen als mogelijk gevolg hiervan de grote drang tot publiceren en de citatie-koorts bij veel wetenschappers om het belang en de omvang van hun werk toch enigszins te kunnen kwantificeren. 19 Het onderwijs maakte na de Tweede Wereldoorlog een enorme kwantitatieve groei door: het aantal studenten verviervoudigde in de periode 1950 - 1 9 7 5 . Tot de jaren vijftig was studeren iets voor kinderen uit hogere maatschappelijke milieus, maar daarin kwam langzaam verandering. 20 Het overheidsbeleid was er dan ook op gericht om de toegankelijkheid van het onderwijs niet meer van sociale stand te laten afhangen. Rond 1 9 6 0 ging het klassieke, op sociale standen georiënteerde onderwijsstelsel op de schop, toen minister Cals van onderwijs een aantal wetten indiende om de vijf typen onderwijs te hervormen. De verschillende soorten voortgezet onderwijs zouden hoofdzakelijk ondergebracht worden in scholengemeenschappen, waar iedereen heen kon. Onderscheid naar geslacht of maatschappelijke status werd niet meer gemaakt, maar wel naar het intellect van de leerling. Ook in het hoger onderwijs werd gestreefd naar meer gelijkheid: in 1953 — '54 werd het collegegeld verlaagd naar 2 0 0 gulden per jaar en kwamen er extra toelagen voor studenten. Zo kwamen meer mensen in de gelegenheid een studie te gaan doen. Desondanks was studeren in die tijd nog lang niet alles; studenten werden tot hun 27 ste levensjaar als afhankelijke jongeren beschouwd en werden verondersteld de kunst van de hoogleraar af te kijken. Er waren overigens weinig richtlijnen hoe de studie moest worden doorlopen. Dat leidde tot een lange studieduur (6 tot 8 jaar) en relatief grote uitval (20%). 21 De Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs van Cals (1960) verving de oude wet van 1876. Het wetenschappelijk onderwijs kreeg een tweeledige doelstelling: vorming tot zelfstandig wetenschappelijk onderzoeker en voorbereiding op maatschappelijke functies. Een belangrijk nieuw thema in de wet was het 'maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef dat de studenten bijgebracht moest worden-niet alleen wetenschap doceren en doen, maar ook de geestelijke grondslagen van de cultuur waarin de wetenschap stond, moesten op de agenda komen. Voor de samenhang der wetenschappen werd de instelling van een Centrale Interfaculteit bepleit die het wijsgerig onderwijs verzorgde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 123

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's