GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 188

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 188

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W I S K U N D E EN

INFORMATICA

J. Hulstijn, C.M. Jonker, M. Klusch, M. Schut, V. Stebletsova, A.Tamminga, B. Terwijn, W. Kowalczyk, E. Marchiori, N. J. E. Wijngaards, B. J. Overeinder en F. A. H. van Harmeien. De groep Theoretische Informatica werd opgericht en geleid door J. W. de Bakker, vanaf 1 9 8 6 geflankeerd door J. W. Klop. Beiden hadden hun hoofdbetrekking aan het cwi. De nauwe samenwerking tussen de v u en het c w i heeft zeker bijgedragen aan de kracht van het 190

onderzoek in de Theoretische Informatica aan de vu. In 1 9 8 9 werd De Bakker benoemd tot lid van de

KNAW.

In 2 0 0 1 waren de hoofdthema's

van het onderzoek: (1) termherschrijfsystemen en lambdacalculus, (2) procesalgebra, (3) coalgebraïsche methodes. De vaste staf bestond uit de hoogleraren J. W. Klop, 50 W. J. Fokkink en J. J. M. M. Rutten en de docenten F. van Raamsdonk en R.C. de Vrijer. Een vakgroep die inmiddels niet meer als zodanig bestaat, is die van didactiek en algemene vorming. In 1938 werd de eerste docent didactiek, A.J. Drewes aangesteld. Dit was in overeenstemming met het toen gebruikelijke beroepsperspectief voor wiskundigen. 51 In 1953 werd hij opgevolgd door Koksma's eerste leerling, H. Turkstra, die met name vanwege de mogelijkheid principiële pedadogiek bij J. Waterink te kunnen volgen naar de v u was gekomen. In 1965 volgde O. Kooi hem op, die in 1971 wegens grote drukte voor de V L V U 5 2 het werk moest neerleggen. In zijn plaats werd R. Troelstra aangesteld. Hij en Turkstra kenden elkaar: beiden werkten ze aan het Christelijk Lyceum in Hilversum. 53 Troelstra was een sleutelfiguur bij experimenten en vernieuwende initiatieven in het onderwijs in de meetkunde. Deze leidden tot een nieuwe lesmethode, Transformatiemeetkunde. W. E. Groen assisteerde Troelstra en werd na diens pensioen in 1 9 8 0 de nieuwe vakdidacticus, bijgestaan door D. Kok. Zij waren mede-auteurs van de succesvolle lesmethode Moderne Wiskunde. Thans ressorteert didactiek onder het onderwij scentrum vu; T. Koetsier, de docent Algemene Vorming, is nu lid van de sectie Meetkunde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 188

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's