GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 243

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 243

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

project biedt een degelijke vierjarige docentenopleiding voor scherp geselecteerde studenten, en ook met nazorg om toe te zien dat de studenten in het onderwijs goed bezig zijn.

Aanpak 242

In Zuidoost-Azie worden enorme bedragen en veel docententijd gespendeerd aan nascholing en ook aan practicum. Maar wat als de getrainde lesmethoden alleen uit de kast worden gehaald voor bezoekers? En wat als de apparatuur in de dozen blijft? Wat moet je dan als nascholer doen? Wij zelf leggen de prioriteit bij de initiële lerarenopleiding. Maar ook dan sta je voor de vraag welke lesmethoden realistisch zijn, gezien de grote klassen, het gebrek aan leermiddelen, de sterk variërende managementkwaliteit op scholen, en de gezins- en geldproblemen van veel docenten. Wij zijn hard op zoek naar realistische (dus weinig voorbereiding vragende) maar toch effectieve methoden. Daarbij willen we onze studenten ook trainen in een effectieve terugkoppeling op het lesgeven. Bijvoorbeeld door even in wat schriften te kijken, in een pauze een leerling te interviewen over het kernconcept van de afgelopen les, de leerlingen in de klas zelf te laten werken en als docent hier en daar een paar vragen te stellen. Door allerlei scholen te bezoeken, proberen we te achterhalen welke factoren de effectiviteit van docenten hinderen of juist stimuleren, en wat er binnen de bestaande randvoorwaarden te verbeteren valt. Dan gaan we kleine veranderingen voorstellen, in plaats van compleet andere methoden van lesgeven. Als aanwezige boeken nu maar eens gebruikt worden, als leerlingen per les zo’n 10-15 minuten zelf bezig zijn met de stof, als er af en toe eens een leuk experimentje wordt gedemonstreerd, of als leerlingen nu eens redelijk goede aantekeningen zouden krijgen als er geen leerboek is, dan is er al heel wat verbeterd.

Studenten werven Voor de nieuwe docentenopleiding proberen we voldoende goede studenten krijgen. In 1996 maakte ik voor het eerst een promotiesessie

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 242

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 243

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's