GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 243

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 243

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE

ANTHITESE

Murray verwierp Koers in die krisis omdat dit een on-Afrikaanse, kuyperiaanse manier van denken vertegenwoordigde. Hij geloofde niet in de uitgangspunten en radicale logica van de wijsbegeerte der wetsidee. Voor hem geen antithese of soevereiniteit in eigen kring, geen wetskringen of modale aspecten, geen christelijke wetenschap. Isolementsstreven, dogmatisch radicalisme en confessioneel absolutisme zag hij er slechts in. Een andere eigentijdse criticus, de liberale voorman prof. R. F.A. Hoernlé, wijdde een krantenartikel aan Koers in die krisis. Hoernlé concentreerde zich op het in Koers in die krisis voorgestelde 'naturellebeleid', dat - uitgaande van de erkenning van het bestaan van rassenverschillen - elk ras wil aanmoedigen 'tot ontwikkeling langs eie bane'. Ik ben principieel tegen elke segregatie, aldus Hoernlé, en de koers die aanbevolen wordt, moet logischerwijs leiden tot absolute segregatie; maar mijn ware bezwaar is dat de Afrikaner calvinisten niet dit beleid volgen maar in feite een beleid van onderdrukking van de naturellen door de blanken praktiseren. 104 Een academische benadering, met een heldere afwijzing. Erg belangrijk vond Hoernlé Koers in die krisis kennelijk niet. In geen van het tiental opstellen over het rassenprobleem uit de jaren 1935-1942 die hij bundelde in Race and Reason noemde hij het boek. In 1 9 3 9 liet het Nederlandse antirevolutionaire dagblad De Standaard een bijzonder Zuid-Afrikanummer verschijnen. Stoker leverde een bijdrage over 'Die vordering van die Calvinisme in Suid-Afrika', L.). du Plessis over 'Ons staatkundige aksie' en de historicus A.). H. van der Walt over 'Die [staatkundige en maatschappelijke] ideale van die Voortrekkers'. Hun artikelen roepen een vraag op, aldus L. E. Middelberg, gereformeerd en antirevolutionair en voorzitter van de in een beschouwing in het maandblad Zuid-Afrika

nzav,

van dat jaar: 'Hoe

komt het, dat bij een in het algemeen op Calvinistisch standpunt staande volksdeel in Zuid-Afrika nog zoo weinig van een daarop rustende staatkunde wordt bemerkt?' 105 In Du Plessis' artikel vond Middelberg de verklaring: Daarop is die antwoord eensdeels dat die Calvinisme in Suid-Afrika, met sy dringende elementêre bestaanstryd en die sterk metodistiese inslag in sy kerklike ontwikkeling, die skerp antitese-houding van die Nederlandse Cal-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 243

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's