GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 150

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 150

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE

LERARENOPLEIDING

woord lazen of hoorden. Veertienjarige leerlingen bijvoorbeeld associeerden het woord koolstof vaak met een gas. Dit onderzoek startte aan de Vrije Universiteit, maar kon dankzij een Europese subsidie worden geïnternationaliseerd: West-Duitsland, Engeland en België gingen ook meewerken. Dit resulteerde in boekjes (ook in vier talen) voor studenten, leraren en leerlingen onder de titel Woorden als werktuigen. De studenten kregen echter nog steeds geen belangstelling voor de lerarenopleiding. Dit werd wellicht ook veroorzaakt door het feit dat er bijna geen banen waren en dat de salarissen van de beginnende leraren aanzienlijk werden verlaagd. Het gevolg was een drastische inkrimping van de formatie bij de vakdidactiek scheikunde. De formatie werd verminderd van 1,1 fte (full time equivalent) in 1 9 8 0 tot 0,2 fte aan het eind van de jaren negentig. Bouma, die ook de colleges Chemie en Samenleving gaf, keek uit naar een andere functie en hij verliet de Vrije Universiteit in 1 9 9 0 . Zijn taak werd tijdelijk waargenomen door drs. E . M . M . van Rens, die ook betrokken was bij vakdidactiek biologie. Zij werd vaak door de Dienst Ontwikkelingssamenwerking (dos) uitgezonden naar zuidelijk Afrika. Haar takenpakket was echter te zwaar om de vakdidactiek scheikunde er blijvend bij te doen. In 1 9 9 2 werd drs. A. Mast benoemd met de volgende taken: voorlichting en public relations (0,5 fte), chemie en samenleving (0,2 fte) en chemiedidactiek (0,3 fte). Met de lerarenopleiding had Mast een grote affiniteit. Hij was vijftien jaar scheikundeleraar geweest en twee jaar conrector. Bovendien werkte hij van 1983 tot 1985 naast Bouma als chemiedidacticus bij de Vrije Universiteit. Ook was hij enkele jaren coördinerend docent van de lerarenopleiding 'd'Witte Leli' in Amsterdam. Behalve het eerste en tweede faseonderwijs omvatte zijn taak als vakdidacticus bij de Vrije Universiteit ook de na- en bijscholing van docenten. Een heel succesvolle nascholingscursus was 'Chemie in Druppels'. In dit practicum konden leerlingen van verschillende middelbare schoolniveaus op eenvoudige wijze experimenten uitvoeren. Onderwerpen waren bijvoorbeeld metalen, neerslagreacties, zuren en basen, redoxreacties, stofeigenschappen, reactiesnelheid, evenwichten en analyse. Het voordeel van dit druppelpracticum was dat de experimenten minder milieubelastend, goedkoper en ook veiliger waren. Bovendien werden de leerlingen niet afgeleid door ingewikkelde opstellingen door de eenvoudige opzet van de proeven. Druppelproeven werden overigens niet ontwikkeld om de standaard practica volledig te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 150

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's