GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 231

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE G E R E F O R M E E R D E

230

WERELD

Grondslag in 1911. 4 1 Het jaarverslag van de Vereniging verwelkomde regelmatig studenten uit Zuid-Afrika en Noord-Amerika, een heuglijk verschijnsel 'voor den Nederlandschen stam, de Gereformeerde wetenschap en de Universiteit zelve'. 42 Sinds 1925 kende de v u een Calvijnfonds, dat specifiek de versterking van de band tussen 'de v u en het Gereformeerde leven elders' als doelstelling had.43 Het sterkste voorbeeld van dat beeld van de v u als het middelpunt van de gereformeerde wereld leverde de propagandafilm uit 1935. 44 Dit beeld van de v u werd niet beperkt tot de eigen kring in Amsterdam. Ferdinand Postma, zo zagen we hiervoor, geloofde er heilig in en hij was niet de enige in Zuid-Afrika. 45 Het geloof in de realiteit van deze gereformeerde wereld leefde vooral sterk in de jaren '30, maar de gedachte was ouder. Zij was één van de vele typisch kuyperiaanse opvattingen. Abraham Kuyper had altijd met nadruk gesteld, dat de Nederlandse gereformeerden geworteld waren in de traditie van de Reformatie van de zestiende eeuw, samen met de calvinisten in zoveel andere landen. 46 De historicus Van Schelven schreef in de jaren '30 een breed panoramisch overzicht van dat internationale calvinisme gedurende zijn bloeitijd.47 Bavincks opvolger V. Hepp had direct na zijn aantreden op de v u in 1923 de concrete wereldwijde samenwerking van alle gereformeerden op de agenda gezet, onmiskenbaar uitgedaagd door de oecumenische beweging. De wereld van na de Eerste Wereldoorlog, aldus Hepp, waarin maatschappelijke en geestelijke verwarring heerst en het humanistisch denken domineert, schreeuwt om de levens- en wereldbeschouwing van het calvinisme. Dat heeft immers een universele boodschap, voor wetenschap en kunst, voor het staatkundige en het sociale, het gezins- en het persoonlijke leven. Daarom bepleitte hij de oprichting van een internationale bond van calvinisten. 48 . Hoewel Hepp er regelmatig over schreef, en in 1924 op verscheiden plaatsen in NoordAmerika sprak over dat 'Internationaal Calvinisme', kwam de bond niet van de grond. Op de synode van de Gereformeerde Kerken te Groningen in 1927 sprak Hepp erover met de afgevaardigde van de Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika, ds. Dirk Postma. 49 Die deelde Hepps inzicht. Zij spraken over een internationaal congres, bijeen te roepen ter gelegenheid van het vijftig-jarig jubileum van de Vrije Universiteit in 1930; president-directeur Colijn zou er enthousiast voor zijn, wist Hepp. Calvinisten uit Nederland, Amerika, Schotland, Zuid-Afrika en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's