GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 69

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 69

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EREDOCTOR

514

BEYERS

NAUDÉ

van 'die vraag hoedat die Afrikaans-sprekende kerklike, politieke en kulturele gemeenskap hierdie besluit van die Vrije Universiteit sou opneem'; hij vervolgde die met de conclusie dat 'ons Swart gemeenskap (...) deur u besluit geweldig bemoedig sal word'. 241 Het zal dus duidelijk zijn, dat de mensen die achter de verlening van een eredoctoraat aan Naudé 'in wezen politieke overwegingen' zagen, niet geheel ongelijk hadden. Zij gevoelden zich bevestigd door de laudatio van promotor Berkouwer op 20 oktober 1972. 242 Al te nadrukkelijk stelde hij daarin, dat deze erepromotie niet mocht worden uitgelegd als onderdeel van een campagne tegen Zuid-Afrika. 'Het zou een miskenning zijn van onze diepste motieven, ook omdat we zo lang vele goede relaties hebben met dat land en vele Zuid-Afrikaanse studenten aan onze universiteit hun studie hebben voltooid, meermalen in uitnemende dissertaties'. Die blijvende belangstelling van de v u voor Zuid-Afrika had wel de vorm van een duidelijke keus voor de (geweldloze) strijd tegen de apartheid. Het eerbetoon voor Beyers Naudé was een afscheid van de oude traditie van 'stamverwantschap' en 'geestverwantschap' en markeerde opnieuw de ingrijpende verandering zoals neergelegd in de recente nieuwe vu-doelstelling en de manier van theologiseren die er achter zat. Berkouwer erkende dat in zijn toespraak tot Naudé: 'deze erepromotie valt te verstaan vanuit een steeds duidelijker wordende herkenning van de motieven, die u hebben geleid en van de daaruit voortgevloeide activiteiten temidden van de zo gecompliceerde verhoudingen in uw land'. De v u eerde niet een wetenschapper, zij eerde Naudé om zijn 'wijze van theologiseren, waarin de politieke en maatschappelijke implicaties van de christelijke boodschap voor de realisering van de interraciale gerechtigheid duidelijk naar voren komen'. V/ant 'theologiseren kan en mag nimmer een abstracte, levensvreemde aangelegenheid zijn', zij mag niet volstaan 'met vrijblijvende algemene uitspraken over de gelijkheid aller mensen'. Ze moet wel aansluiten bij 'een groeiende consensus, dat de fundering van een pseudo-theologie t.a.v. de rassen, óók al wordt ze met de schepping of ook met de voorzieningheid Gods in verband gebracht, een miskenning is van de centrale Nieuwtestamentische boodschap'. Theologiseren moet herinneren aan 'de profetische kritiek in Jesaja op alle vormen van religieusiteit-tot in het vasten en in de ootmoed toe - die niet mèrkbaar worden op de straten en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's