GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 201

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 201

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

staat, stad en platteland in de derde wereld

200

pologie/niet-westerse sociologie was grotendeels in Zuid-Amerika gesitueerd, waar het werkelijke religieuze leven vaak in de periferie van de rooms-katholieke kerk plaatsvond. Allard Willemier Westra, die tijdens zijn jeugd een aantal jaren op Curaçao had gewoond en sindsdien door volksreligiositeit was geboeid, promoveerde op een proefschrift over een bezetenheidsreligie in Bahia, een deelstaat in Brazilië waar hij eind jaren zestig al sociologisch onderzoek had gedaan in de sloppenwijken van Sâo Paulo. Ontwikkelingssocioloog Joop van Kessel trok in Noord-Chili maandenlang op met dansgroepen die door middel van uitbundige pelgrimages blijk wilden geven van hun religieuze en culturele eigenheid, zowel ten opzichte van de kerkelijke als wereldlijke overheid.57 Ook Hans Tennekes, een hervormde hoofdonderwijzerszoon uit Hoogvliet die in 1970 bij Herman Schulte Nordholt was gepromoveerd op Het cultuurrelativisme in de Amerikaanse culturele antropologie, deed veldwerk in Chili. Tennekes onderzocht er de snel groeiende pinksterbeweging waaraan hij tot einde jaren tachtig tientallen publicaties wijdde. Tennekes was, als eindverantwoordelijke, tevens betrokken bij het onderzoek naar religie en etnische identiteit, het vierde project in het deelprogramma ‘religieuze symbolische systemen en religieuze regimes’. Het onderzoek verkeerde bij de start van het vf-traject, in 1982, nog in een verkennende fase. Het wilde zich richten op de migrantenminderheden die de laatste decennia ons land waren binnengekomen (Molukkers, Turken, Surinamers, Marokkanen) en was een reactie op het xenofobe sentiment dat extreem-rechtse groeperingen probeerden te voeden, Janmaats Centrumpartij voorop. ‘Religie’ vormde de verbindende schakel met de andere drie projecten, omdat de etnische identiteit van de migranten doorgaans was gestempeld door hun geloofsovertuiging, die weer van cruciaal belang was bij hun emancipatiestreven en integratieproces.58

staat, stad en platteland in de derde wereld Het minderhedenvraagstuk had op de keper beschouwd ook een internationale context: de instroom van immigranten hing samen met (stagnerende) ontwikkelingen in het land van herkomst. Deze ontwikkelingen stonden centraal in de twee andere deelprogramma’s van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 201

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's