GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

23

nen

Durchführung

vindt men elders sonders

8 0

der

letztern erwünscht

ist." 79)

Hetzelfde

) : „Eben diese S t i m m u n g fand ihn ganz be-

empfänglich

für die religiösen Eindrücke der O r p h i k ,

die gerade in dieser Zeit

— wie schon der Meno erkennen

Hess — sich mit seiner Philosophie in einer für deren K l a r heit und R e i n h e i t nicht gefahrlosen zen."

W e i s e verschmel-

E n nog sterker op eene andere b l a d z i j d e ) : „Deutlich 8 1

aber verrät sich i m Meno selbst, dass hierbei schon nicht mehr das reine I n t e r e s s e t h e o r e t i s c h e r W i s s e n s c h a f t tend war. W i r sehen R o l l e auftreten,

lei-

PLATO hier zuerst i n einer ganz neuen

der des orphischen Predigers und P r o p h e t e n ;

so wieder i m G o r g i a s und weiterhin, am stärksten i m Phaedo. Ein dem

tiefes

religiöses Pathos hat von ihm Besitz genommen, i n

zugleich sein

Dichtergemüt sich mehr befriedigt

mochte, als in a u s s c h l i e s s l i c h

strenger

finden

Begriffsent-

w i c k l u n g . Oft hat PLATO in musterhafter Klarheit beides von einander geschieden, wie in geradezu typischer W e i s e hier i m Meno selbst. A b e r fast ebenso oft scheinen die G r e n z e n zwischen Wissenschaft und mythischer D i c h t u n g sich doch wieder zu

verwischen b i s

zu e r n s t l i c h e r

Trübung

der Rein-

h e i t s e i n e s P h i l o s o p h i e r e n s . M a n hat ihn den göttlichen genannt;

aber was

man so göttlich an i h m fand, ist vielmehr

seine menschlichste S c h w ä c h e . D i e strenge sokratische Selbstbescheidung „menschlicher" W e i s h e i t innezuhalten ist dem hochsinnigen Manne nicht d u r c h w e g g e g l ü c k t . " ík heb met opzet hier NATORP geciteerd, en niet ZELLER, niet slechts van meer dan

omdat NATORP'S boek

als monographie, product

dan vijftien jaar arbeid, 82) allicht meer gezag

ZELLER'S

werk,

heeft

dat toch altijd een handboek blijft, maar

vooral wijl NATORP veel meer dan ZELLER inderdaad o o g blijkt te hebben voor de mystisch-religieuze zijde van P l a t o ' s philosophie; hij geeft toe, dat deze zijde meer met P l a t o ' s karakter overeenkomt, wicklung," integendeel,

dan die der „ausschliesslich strenge

hij negeert

de

Begriffsent-

mystisch-religieuze invloeden niet:

hij ruimt er eene groote plaats

voor i n : alleen

maar: eene plaats buiten de philosophie, buiten de wetenschap. En

zoo

Plato's

is

dan ook

volgens

NATORP

het

zwaartepunt

van

wijsbegeerte te zoeken, niet in den Phaedo, die naar

WILLMANN'S

woord ) 8 3

„ganz auf dem Boden der Mysterien-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's