Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
23
nen
Durchführung
vindt men elders sonders
8 0
der
letztern erwünscht
ist." 79)
Hetzelfde
) : „Eben diese S t i m m u n g fand ihn ganz be-
empfänglich
für die religiösen Eindrücke der O r p h i k ,
die gerade in dieser Zeit
— wie schon der Meno erkennen
Hess — sich mit seiner Philosophie in einer für deren K l a r heit und R e i n h e i t nicht gefahrlosen zen."
W e i s e verschmel-
E n nog sterker op eene andere b l a d z i j d e ) : „Deutlich 8 1
aber verrät sich i m Meno selbst, dass hierbei schon nicht mehr das reine I n t e r e s s e t h e o r e t i s c h e r W i s s e n s c h a f t tend war. W i r sehen R o l l e auftreten,
lei-
PLATO hier zuerst i n einer ganz neuen
der des orphischen Predigers und P r o p h e t e n ;
so wieder i m G o r g i a s und weiterhin, am stärksten i m Phaedo. Ein dem
tiefes
religiöses Pathos hat von ihm Besitz genommen, i n
zugleich sein
Dichtergemüt sich mehr befriedigt
mochte, als in a u s s c h l i e s s l i c h
strenger
finden
Begriffsent-
w i c k l u n g . Oft hat PLATO in musterhafter Klarheit beides von einander geschieden, wie in geradezu typischer W e i s e hier i m Meno selbst. A b e r fast ebenso oft scheinen die G r e n z e n zwischen Wissenschaft und mythischer D i c h t u n g sich doch wieder zu
verwischen b i s
zu e r n s t l i c h e r
Trübung
der Rein-
h e i t s e i n e s P h i l o s o p h i e r e n s . M a n hat ihn den göttlichen genannt;
aber was
man so göttlich an i h m fand, ist vielmehr
seine menschlichste S c h w ä c h e . D i e strenge sokratische Selbstbescheidung „menschlicher" W e i s h e i t innezuhalten ist dem hochsinnigen Manne nicht d u r c h w e g g e g l ü c k t . " ík heb met opzet hier NATORP geciteerd, en niet ZELLER, niet slechts van meer dan
omdat NATORP'S boek
als monographie, product
dan vijftien jaar arbeid, 82) allicht meer gezag
ZELLER'S
werk,
heeft
dat toch altijd een handboek blijft, maar
vooral wijl NATORP veel meer dan ZELLER inderdaad o o g blijkt te hebben voor de mystisch-religieuze zijde van P l a t o ' s philosophie; hij geeft toe, dat deze zijde meer met P l a t o ' s karakter overeenkomt, wicklung," integendeel,
dan die der „ausschliesslich strenge
hij negeert
de
Begriffsent-
mystisch-religieuze invloeden niet:
hij ruimt er eene groote plaats
voor i n : alleen
maar: eene plaats buiten de philosophie, buiten de wetenschap. En
zoo
Plato's
is
dan ook
volgens
NATORP
het
zwaartepunt
van
wijsbegeerte te zoeken, niet in den Phaedo, die naar
WILLMANN'S
woord ) 8 3
„ganz auf dem Boden der Mysterien-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's