GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 27

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

delijk doet zien, maar het ten eenenmale in de schaduw stelt. Barths exegese wordt beheerscht door zijn openbaringsbegrip, dat zuiver incarnationalistisch van aard is en daardoor uitgaat van een bepaald openbaringsschema, waaraan alle gegevens der H. Schrift worden ondergeschikt gemaakt 75). Daarom kan hij ook niet klaar komen met Romeinen 1 en 2. Hij begint te erkennen, dat aan den mensch in de kosmos kennis Gods en in verband daarmee aan God kenbaarheid wordt toegekend 76). Maar direct voegt hij er aan toe, dat Paulus hier niet spreekt over den heiden "an sich" en in het algemeen. De heiden wordt hier gezien in ... het licht van kruis en opstanding. De brief aan de Romeinen is niet geschreven door een auteur uit de Stoïcijnsche school 77}, maar door Paulus, den getuige van Jezus Christus 78). Het "kennen" van God, waarvan in Rom. 1 sprake is, hangt samen met de prediking van Christus! Paulus handelt hier over de verantwoordelijkheid der heidenen vanuit hetzelfde Golgotha, vanwaaruit de joden niet meer te verontschuldigen waren 79}. Hij spreekt niet over een zelfstandigen kennisinhoud en "das alles wird nicht aus dem Heiden heraus katechesiert als Inhalt eines Wissens, das sie an das Evangelium schon heranbringen", maar het is alles nieuwe "d. h. vom Apostel Jesu Christi verkündigte Offenbarungswahrheit" en ... dat alles wordt dan "den Heiden als Wahrheit über sie selbst zugeschrieben, zugerechnet, imputiert" 80}. Imputatie of zooals Barth ook zegt: het gaat niet om natuurlijke Godskennis, maar hierom, dat Gods Openbaring in den mens eh in den kosmos "hineingelesen wird" 81). Deze beschouwingen kunnen niet anders worden verstaan dan als een niet zien en niet erkennen van een algemeene openbaring 82). Barth ziet tot op den huidigen dag al wat met deze openbaring samenhangt als een open deur voor de natuurlijke theologie en voor een twééde kenbron voor de kennis Gods buiten de H. Schrift. Het gaat hem in de z.g.n. "Nebenlinie" altijd meer om een "gelden" vanuit de centrale openbaring dan om een "kennen", waarvan hij zich op grond van de H. Schrift rekenschap moet geven in den samenhang met de bijzondere openbaring. In deze richting ziet hij geen oplossing. Hij ziet alle natuurlijke theologie en wat ermee samenhangt als een "Vorstufe" van de kennis van Christus 83} en dus als modern-protestantisme of als Roomsch-Katholicisme. Indien wat in de Christelijke kerk over

25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's