GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 37

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENING EN.

1) In verband met Barth's strijd tegen het Roomsch-Katholicisme is het van belang te letten op zijn polemiek tegen het modern Protestantisme. In zijn dogmatiek van 1927 wijst hij den weg der modern-protestantsche dogmatiek af, maar spreekt met nadruk uit, dat "mit dem Gesagten keineswegs die theologische Neuzeit in globo als ein Feld voller Totenbeine beurteilt sein soll" (VI). Als theologen, met wie Barth zich min of meer verwant gevoelt, noemt hij: de beide Blumhardts, Dorner, Kierkegaard, Kohlbrugge (dubbel onderstreept), Kutter, Müller, Overbeck en Vilmar. De kritiek richt zich vooral tegen Schleiermacher en concentreert zich op de miskenning van het Woord Gods in de theologie sinds Schleiermacher. (Barth. Das Wort in der Theologie von Schleiermacher bis Ritschl, Zwischen den Zeiten 1928). Deze miskenning is identiek met het niet meer zuiver zien van de genade Gods, waarin de oorsprong ligt van de modern-protestantsche theologie, vgl. Barth. Samuel WerenfeJs, (1675-1740) und die Theologie seiner Zeit, Evangelische Theologie, 1936 vooral pag. 202 vvo Het verdient voorts de aandacht, dat Barth steeds sterken nadruk legt op het feit, dat tegenover het Christendom kritisch ingestelde theologen soms aan de theologie belangrijke vragen kunnen stellen en haar daarin veel te zeggen hebben. Hij werkte dit uit ten opzichte van Overbeck (Unerledigte Anfragen an die heutige Theologie, 1928); van Feuerbach (Zw. d. Z., 1927, pag. 11 vvo en Zw. d. Z., 1928, pag. 105) en van Strausz (Zw. d. Z., 1928, pag. 105 en Barth, David Friedrich Strausz als Theologe, 1929, vooral pag. 31 vv.). Feuerbach en Strausz hebben de problematiek van de protestantsche theologie scherp gezien en hun "bijdrage" geleverd. Wel kwam deze niet zoozeer uit liefde, als wel uit haat tegen kerk en theologie voort, maar . .. "der liebe Gott braucht manchmal solche Assyrer und Babylonier urn Jerusalem zur Ordnung zu rufen" (Zw. d. Z., 1928, pag. 105). Deze instelling van het "gefragt" worden keert in het conflict met het Katholicisme terug. 2) Zie b.v. G. Wobbermin in zijn: Systematische Theologie nach religionspsychologischer Methode, Band 11, pag. 17,65, 112vv., en Wobbermin, Rel. in Gesch. und Geg. V (2) s.v. Schleiermacher, Sp. 175. De overwinning op het subjectivisme is volgens Wobbermin "Forderung der Stunde" (Gibt es eine Linie Luther-Schleierroacher? Zeitschr. für Theol. und Kirche, 1931, pag. 250). 3) Z. f. Theol. u . K., 1931, pag. 250 vvo 4) G. Wobbermin, Syst. Theo!. I, 1925. 5) Barth, Dogmatik, 1927 (we citeeren de verschillende deelen van Barth's dogmatiek naar het jaar van verschijning) pag. 318: "Die Gnade des h. Geistes, durch die der Mensch der Offenbarung teilhaftig wird, besteht in dem Wissen des Glaubens .. . und in dem Tun des Gehorsams usw." Vgl. Barth, Die dogmatische Prinzipienlehre bei Wilhelm Herrmann, Zw. d. Z., 1925, pag. 279 over het "für wahr halten". G) Barth, Dogmatik, 1927, pag. 85.

35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's