GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 44

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLrv te eenemale. Dit is geen uitbreiding; hij zou het eer noemen een inkrimping van het hooger onderwijs, een afdalen van de universiteit tot het gebied van lager en middelbaar onderwijs. In zooverre zou het universiteitsuitbreiding kunnen heeten, als de universiteit de leiding dier zaak heeft en docenten uitzendt. Maar dit is dan toch een uitwendige en zeer formeele band, waardoor het onderwijs nog niet academisch wordt. Goed, zal iemand zeggen, wat doet die naam er toe! Maar is de zaak zelf dan niet goed? Is het vooral in onzen tijd niet wenschelijk, dat onze universiteit haar werkkring niet alleen bepale tot den kring van geletterden, maar dat zij ook onder het volk in zijn breede vertakkingen optrede ? En ligt het vooral niet op onzen weg, nu van alle zijden op het volk in verkeerde richting wordt gewerkt, een tegenwicht daartegenover te bieden ? Op deze vragen luidt sprekers antwoord bevestigend. Als men dat onder uitbreiding der universiteit verstaat, dan ligt zulks wel degelijk op den weg der Vrije Universiteit. Toch stelt hij daarbij een enkele voorwaarde, die goed in het oog moet gehouden: 1°. dat zoodanige invloed van de universiteit op het volk door onderwijs in de volkskringen geen academisch onderwijs zijn moet, maar geheel moet zijn ingericht naar de bevatting en de behoeften der toehoorders. Anders baat het niets. In dit opzicht wordt in Engeland en Amerika wel aan de eischen te kort gedaan. Hij herinnert aan een verslag der cursussen in de mijndistricten van Schotland. Daar waren winterlezingen gehouden over den staat van Athene in Pericles' tijd. Dit alles zou aan de arbeiders glashelder gemaakt zijn. Wel erkent spreker, dat dit niet geheel onvruchtbaar zal zijn, omdat het allicht verruiming van blik geeft; maar toch vraagt hij, wat men er aan heeft, wanneer niet b. V. het verband met andere staatsregelingen ook wordt aangetoond. Wat baat het dien arbeiders, of ze slechts één punt uit het groote geheel van nabij hebben bezien en dat nog wel van meer dan 2000 jaren geleden ? Wat geeft het, zegt spreker, voor kennis eener machine, wanneer men iemand slechts één fijn rad heeft laten zien? 2°. dat men bij zoodanige universiteitsuitbreiding de hoorders nooit in den waan brenge, dat ze nu academisch onderwijs genieten en wetenschappehjk worden gevormd, en het publiek niet in den waan, dat al dat voorbereidend lager en gymnasiaal onderwijs eigenlijk overbodig is. Dit is toch aan het volk al moeielijk duidelijk te maken; hoe zou het zijn, wanneer de universiteit zelf daartoe aanleiding zou geven? 3". dat aan de universiteit zelf, die zich met zoodanige volksbewerking bezighoudt, het noodige personeel aanwezig zij,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's