GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 42

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLH

de heer G. H. h T. van der Hoop met 61 en tot plaatsvervangend bestuurslid de heer H. Seret met 62 stemmen. Tot leden der commissie tot onderzoek van de rekening over 1893 werden benoemd de H H . J. Kaspers, C. J. de Bordes en M. Ottevanger, terwijl als plaatsvervangende leden werden aangewezen de H H . J. A. Wormser en J. M. Honig. Alsnu kwam punt 7 van het agendum, waarbij prof. Rutgers de vraag zou inleiden: Ligt het op den weg der Vrije Universiteit, om, in aansluiting aan de onlangs in Engeland opgekomen hetveging, aan het academisch onderwijs zoodanige uitbreiding te geven, dat ook ongeletterden er rechtstreeks aan kunnen deelnemen. Prof. Eutgers begint met een kleine tegenspraak. Hij merkt op, dat hij niet op zich heeft genomen dit punt in te leiden, omdat hem voor een referaat over dit onderwerp de noodige tijd ontbrak. Slechts verklaarde hij zich bereid, om, wanneer het punt aan de orde was gesteld, aanstonds aan de behandeling deel te nemen. Geen referaat, maar een enkele opmerking en een enkele gedachte zijn dus van hem te verwachten. De gestelde vraag beantwoordt hij besHst ontkennend, omdat zoodanige uitbreiding van het academisch onderwijs onmogelijk is, en h l'impossible nul est tenu. Daarom kan het niet liggen op den weg der Vrije Universiteit en zelfs niet van eenige universiteit in het algemeen. Wat is immers academisch onderwijs, en waardoor onderscheidt zich dat ? Want daarop komt het aan. Hangt, of iets academisch onderwijs is, er van af, of het gegeven wordt in een lokaal, dat aan de universiteit behoort en waarin colleges gegeven worden? Niemand zal dit kunnen beweren; het laat zich denken, dat in de vacantie de zalen voor andere doeleinden worden bestemd. Ook hangt het niet af van de onderwiyzers. Onderwijs is nog niet academisch, omdat het door professoren gegeven wordt. Een professor, die thuis zijn kinderen bezighoudt, geeft daarom nog geen academisch onderwijs. De persoon zegt dus niets voor den aard van het onderwijs. Ook hangt het niet van de toehoorders af; ook tot studenten wordt dikwijls gesproken, wat dan toch nog geen academisch onderwijs is. Ook het feit, dat het ondertvijs van de Universiteit uitgaat, maakt het nog niet tot academisch onderwijs. Yan een universiteit kan wel gymnasiaal en lager onderwijs uitgaan; formeel is daartegen geen bezwaar. Neen, of iets academisch onderwijs is, hangt eenig en alleen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's