GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1936 - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1936 - pagina 12

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

10 verband of bij haar stoffelijken welstand betrokkenen, alle mogelijke inspanning zich getroosten; zelfs met blijmoedigheid. En, Gode zij lof, daarvan getuigt de met aller medewerking telkens opnieuw vereenvoudigde huishouding en verkregen lastenvermindering op vaak beschamende wijze! Dan zullen ook wij allen, verantwoordelijke dragers van haar bestaan, de offers niet gemakkelijk minderen. Dan zal het brengen van een offer voor den dienst in Gods Koninkrijk geen last worden of zijn, maar oorzaak van verheuging, en van verootmoediging! Dan straalt Gods goedheid uit in wat ook in het verslagjaar werd ondervonden: dat bestaande en opgestapelde tekorten opnieuw en radicaal werden gedelgd, zoodat er van een wonder in onze oogen sprake is! Maar: dan is er even beslist noodzaak om zeer beslist en zeer onomwonden uit te spreken: principieele verandering, structuurwijziging van dit geloofsstuk, is uitgesloten! Het is, het blijft, het mag slechts zijn in onze Universiteit: Gods recht op een wetenschapsbeoefening, in het daarvoor door Hem aan menschen geschonken orgaan van eene Universiteit, naar den eisch van Zijne openbaring in Jezus Christus. Dat wil zeggen: geheel anders, radicaal anders als dat mogelijk en denkbaar is daar, waar het fundament ook voor dit onderdeel van menschelijk leven niet is Jezus Christus! Principieel verschillend, niet maar in uiterlijkheden, maar in uitgangspunt en methode en doelstelling, van wat gedaan of gedacht wordt door menschen, wier hart God niet omzette tot de gehoorzaamheid aan Zijn Woord! Dan hier, in onze stichting, de openbaring van eene levenshouding, die van geen weifelen of wankelen, van geen aanpassen weet! Dan daardoor, onder Gods genade, een saamsnoering van allen, die dat geloof deelachtig, als bestuurders of als docenten, als studenten of als leden en begunstigers, slechts één ding najagen: of wij onder de tucht des Geestes maar mogen zoeken om God te dienen en te gehoorzamen, en onszelf volmaakt weg te cijferen en veil te hebben! Dan de waarschuwing vernomen: wat wankele of verandere: Gods recht, Gods eisch nooit, absoluut niet! Dan de belofte gegrepen: wat bezwijke of mindere, Gods toezegging, dat Hij in den weg der gehoorzaamheid Zijn heil zal doen zien, nimmer en in geenen deele! Dan erkend: ons gehoorzamen, ons dienen in liefde, zoo onvolmaakt, zoo gebrekkig! Dan stralend, ook over dit verslagjaar, ook over onze V.U., Gods geduld en genade; en toch bewaard, toch geschraagd. Dan vermeerderd het gebed: Heere, Uw werk, behoud dat! En geef ons, Uwe knechten, de genade om te leeren, om te blijven bouwen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Jaarboeken | 178 Pagina's

Jaarboek 1936 - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Jaarboeken | 178 Pagina's