Jaarboek 1961-1962 - pagina 82
to be saved —• i ) of een cultuur met de ondergang bedreigd wordt, is de universiteit daarbij betrokken. Als de omstandigheden er toe dwingen nieuwe kenterreinen te ontsluiten, dan mag zij niet weigeren, ook al zou zij niet dadelijk de samenhang met reeds voorhanden geestesbezit vatten. Maar daarnaast moet zij zich verzetten tegen alle streven haar tot een verzameling van vakopleidingen te degraderen of alleen naar het praktisch nut te vragen. Hier bevindt zich een moeilijkheid. Toen in de middeleeuwen geestelijken, rechtgeleerden, notarissen, 2) geneesheren, geletterden — de artistenfaculteit —• of „clercks for the King's service" 3) nodig waren, heeft de universiteit in wording zich naar de eisen der praktijk laten modelleren. Dat zij zich thans, zij het gedeeltelijk te laat — tegen een overstelpende hoeveelheid studierichtingen behoort te verzetten is niet omdat te grote uitgebreidheid van kennis haar afschrikt en evenmin omdat zij het vakmanschap minacht. Soms schijnt het volgen van een redelijk strakke lijn uitgesloten: geen dameskappers of kelners of nieuwsfotografen 4) aan de universiteit, geen jeneverstokers of lapjeskooplieden, geen masseurs en schoonheidsspecialisten. De hotel-directeur mag econoom, de alcohol-producent chemicus zijn. Hoe met de deurwaarders, de belastingdeskundigen, de jeugdleiders, de apothekers, de architecten, de leraren in de lichamelijk opvoeding? Is het voldoende dat kleuterleidsters vaardig zijn in het knippen en plakken of moeten ze ook met de complexen van deze en gene dreumes overweg kunnen PBarsun vermeldt hoe de verpleegstersopleiding
74
^) Lord Eustace Percy: Aducation at the Cross Roads. London 1930, 57. ^) Vanaf het begin der 13e eeuw was er een notarissen-opleiding te Bologna; zie P. Heinrich Denifle: Die Entstehung der Universitiiten. Berlin 1885, 206. *) Voor hen werd in 1316 te Cambridge een college gesticht, zoals ook A. N. Whitehead: The aims of Education. Fourth Impression. London 1959, 138 meedeelt. *) Zie echter Robert M. Hutchins: Some observations on American education. Cambridge 1956, 90.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961
Jaarboeken | 188 Pagina's
![Jaarboek 1961-1962 - pagina 82](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1961-1962/1961/01/01/1-thumbnail.jpg)