Jaarboek 1964 - pagina 113
„heden der genade-verkondiging" de mens van dit verleden moet bevrijden en bevrijdt. De er uit resulterende daden der naastenliefde kunnen bij B. daarom ook nooit tot werken der naastenUefde worden. Wat voor zoden deze daden der naastenliefde aan de dijk zetten, blijft dientengevolge volslagen in het duister. Want in elk geval moet in elk nieuw actueel heden der genade-verkondiging de mens van zichzelf bevrijd worden, d.i. van zijn verleden, en dat verleden kan niet anders zijn dan een verleden, dat door de (Farizeese) wil tot zelfbeveiliging tegenover God's komend oordeel wordt aangedreven, zelfbeveiliging tegenover de straf Gods en vanuit de angst voor God. Uit het christelijk geloof neemt B. dan over, dat uit 's mensen zondigheid geen zelfverlossing mogelijk is. Verlossing, bevrijding van zichzelf uit eigen wil en werk der zelf-beveiliging is enkel mogelijk door Gods openbarende genade en genadeopenbaring in de actuele Christus-verkondiging. Geen zelf bevrijding is mogelijk. En derhalve ook geen vrijheid tenzij door Gods vergevende genade-daad en elk nieuw actueel heden. Met deze theologie komt B. overhoop te liggen met elke existentie-filosoof, niet alleen met Sartre, maar ook met Jaspers, en niet alleen met Jaspers, maar ook met de Heidegger van „Sein und Zeit". Hij komt daarmee overhoop te liggen met het humanisme in de existentie-filosofie en in de existentiefilosofische vrijheidsidee, of — zo ge wilt — het existentiefilosofisch vrijheidsgeloof als geloof in de mens en in de mens alleen. Maar B. houdt moedig stand. Dit openbarings- en genadegeloof, dat hem ook van alle oud-liberale en oud-modernistische theologie onderscheidt, blijft de kern van zijn theologie. God, Die in goddelijke vrijheid als vergevend God uit Zijn toekomst op ons toe komt in het kerugma des kruises. Hij hoeft hiervan geen verantwoording af te leggen, heeft geen behoefte aan apologetiek, omdat hij zichzelf beveiligd heeft met het groot Apologeticum van: de Paradox. Op deze wijze meent hij te kunnen evangeliseren onder de moderne intellectuelen. De paradox is de evangelisatie-sleutel. En de inhoud der prediking is de boodschap van de transcendente God, Die ons van alle zelf-verzekering bevrijdt door het Woord en de Openbaring van Zijn genade. Dat als ,,Ereignis' 113
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
Jaarboeken | 170 Pagina's