GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1986-1987 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1986-1987 - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

2. Doelstellingen Wetenschappelijk Onderwijs De wet op het Wetenschappelijk Onderwijs noemt als de twee primaire doelstellingen van het wetenschappelijk onderwijs: de vorming tot zelfstandige beoefening van de wetenschap en de voorbereiding tot het bekleden van maatschappelijke betrekkingen, waarvoor een wetenschappelijke opleiding vereist of dienstig kan zijn (art.l.). Men herkent de twee elementen in de klassieke vraag "scholae aut vitae discimus ?", als men tenminste de "schola" van het door Seneca beoogde pejoratieve karakter ontdoet. Niet zonder zorg moet worden geconstateerd dat de laatste tijd het accent op het tweede doel sterk gaat overheersen ten koste van het eerstgenoemde. Met het aangeven van een aantal ontwikkelingen kan deze observatie worden geadstrueerd. In de interesse en studiekeuze van studenten ziet men momenteel de motieven werkgelegenheid, arbeidsmarkt en gerichtheid op praktijk en bedrijfsleven overheersen. Non scolae sed professioni discimus schreef K.L. Poll.') Vakken als bedrijfskunde, bestuurskunde en informatiekunde verheugen (?) zich in een enorme populariteit en studententoeloop. Het zich eigen maken van toepasbare, maatschappelijk bruikbare, utilitaire kennis wordt veel hoger aangeslagen dan de zuiver wetenschappelijke, culturele, meer op wetenschappelijk inzicht en kennisverrijking gerichte vorming. We zien eenzelfde waardering weerspiegeld in de toewijzing van de middelen en — deels als gevolg hiervan — de opstelling van de universiteiten en faculteiten. Bij de jongste bezuinigingen werden die universiteiten, die technologische en marktgerichte opleidingen verzorgen opvallend gespaard. De Commissie Dekker goot met — vanuit haar perspectief gezien niet onverdedigbare argumenten en overwegingen — nieuwe olie op dit vuur. Faculteiten of studierichtingen die het slachtoffer dreigen te worden zochten fanatiek naar mogelijkheden om toch ook vooral maatschappelijk nuttige en inzetbare gegradueerden af te leveren. De opleidingen die al in deze hoek zaten deden er nog een schepje bovenop: tweejarige ontwerpersopleidingen, post-doctorale beroepsopleidingen, sandwich-programma's en additioneel bedrijfsgerichte varianten. Contractresearch en contractonderwijs, marktgerichte universitaire instituten met een sterk enterpreneuraal karakter, (over)waardering van toegepast en technologisch onderzoek in samenwerking met het bedrijfsleven zijn verdere indicaties van de hier bedoelde accentverschuivingen. Een waarschuwing, hoewel thans niet voor het eerst ten gehore gebracht, lijkt op dit moment geboden. Natuurlijk is koudwatervrees niet op zijn plaats. Het is nog niet zover dat hoogleraren met TDK-rugnummers lopen, of dat promovendi met Opel-mutsen op hun proefschrift verdedigen. De Van Randwijk parodiërende waarschuwing van Retel" "De universiteit die voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, namelijk haar bestaansrecht" lijkt vooralsnog overdreven. Maar aan de andere kant lijken deze ontwikkelingen voor het realiseren van de meerzijdige doelstelling van de universiteit, voor de vervulling van haar primaire 34

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's

Jaarboek 1986-1987 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's