1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 87
VERBAND TUSSEN ZONDE EN ZIEKTE
67
Ionische ballingschap (586 v. Chr.), zou de Joden ziek hebben gemaakt, aldus wordt gemeld i). Voor de ballingschap zouden zij in Palestina zelf het water uit bronnen en putten hebben gedronken. Van de betekenis der erfelijkheid als pathologische factor staat in het Oude Testament niets vermeld. De uitspraak in de Tien Geboden: „God is een ijverzuchtig God, die de zonden der ouders gedenkt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht" (Ex. 20, 5) wordt gevolgd door de omschrijving „van hen die mij haten", waarbij reeds oude commentaren zoals de Targum opmerken dat hier alleen gesproken wordt van kinderen die de zonde bij uitstek van hun ouders, d.w.z. de afgoderij, naapen door ook afgoden te dienen in plaats van God, die de ouders uit Egypte had gevoerd. De eigen verantwoordelijkheid van de mens voor zijn daden komt ook tot uitdrukking in „kinderen zullen niet sterven wegens hun ouders, ieder zal wegens zijn eigen zonde sterven (Deut. 24, 16). Het gedenken der zonden van ouders aan kinderen heeft uitdrukkelijk betrekking op het morele gedrag van ouders en kinderen (slecht voorbeeld doet slecht volgen), maar niet op mogelijk lichamelijke gevolgen voor kinderen van een slechte levenswijze der ouders. Hiermede is niet in tegenspraak dat aangeraden wordt, niet met iemand, lijdende aan epilepsie, te huwen (b. Jebam. 64 b). Het is echter onjuist, zoals M. J. Elzinga in „Geloof en Geneeskunde" veronderstelt (inleiding pag. 9), gezien het verband tussen ziekte en zonde te concluderen, dat de priester dus tevens als arts optrad. De functie, welke de priester vervult bij het genezen verklaren van de lijders aan huiduitslag (de omstreden tsara'ath (lepra of syphilis) uit Lev. 13) beperkt zich tot het gezond verklaren (Neg. 3, 1) van de lijder aan huiduitslag, terwijl de behandeling door een ander dan de priester had plaats gevonden. Het goede en het kwade komen beide van God. Dit is de betekenis van het monotheïsme, dat in Israël geboren werd. Ook de genezing komt van God. H. A. Brongers heeft er op gewezen, dat het gebruikelijke woord voor genezen (rapha) niet uitsluitend met genezen mag worden weergegeven, maar in vele gevallen ook de betekenis heeft van vergeven 2). Als voorbeeld moge gelden Psalm 41, 5: „Ik zeide: O God, 1) Mdr. Till, 137, 3. ^) H. A. Brongers: Enkele opmerkingen over het verband tussen zonde en ziekte enerzijds en vergeving en genezing anderzijds in het Oude Testament. (Ned. Theol. Tijdschrift, 6de jaargang, pag. 129).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's