1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 162
128
H. M. KUITERT
van de zondeval op dezelfde wijze op te sporen als we dat met Gen. 1 deden. Maar daarvan zie ik op deze plaats af. Als Gen. 1 geen historische oer-toestand beschrijft, en als de „goede schepping" dus geen „statement" is over het begin, dan heeft Gen. 3 (als incident) voor het natuurwetenschappelijk, kosmologisch en biologisch onderzoek van de aarde en haar bewoners geen gegevens te bieden. Voor de wetenschappen als deze is de volgorde van Gen. 1 naar Gen. 3 niet relevant. Met opzet onderstreep ik telkens : voor de natuurwetenschappen. Het is voor de theologie,of laat ik zeggen: voor de geloofsbezinning van de christen uiterst relevant dat Gen. 3 op Gen. 1 volgt. Deze volgorde betekent dat de zonde niet op rekening van de Schepper komt maar op onze rekening. Wij zijn er christenen voor om dat met het oude verbondsvolk Israël mee te belijden en aan deze volgorde van het verhaal vast te houden 48). Betekent dat dan, dat bijv. een christen-bioloog in twee werelden leeft, te weten in de ene (wetenschappelijke) waarin de volgorde van Gen. 1 tot Gen. 3 niet van belang is, en in de andere waarin ze uiterst relevant is ? Daar is iets van waar, maar ook niet meer dan iets ! De natuurwetenschappelijke benadering van de werkelijkheid brengt een versmalling, of als u wilt: een verschraling van de werkelijkheid mee. Wie daar niet aan wil, zowel ter linker als ter rechter zijde, is door dezelfde hond gebeten, n.I. door de verabsolutering van het werkelijkheidsbeeld dat de natuurwetenschappen ontwerpen. Dat beeld heeft ook z'n waarheid, maar het is een beperkte waarheid. Wij mogen de wetenschappelijke begrippen niet verruilen voor de volle werkelijkheid 49). Mijn vrouw heeft zoveel liter bloed, haar beendergestel bestaat uit kalk en andere chemicaliën enz. Dat zijn allemaal waarheden, en toch drukken ze niet mijn vrouw uit, tenminste niet die vrouw waarmee ik getrouwd ben. Beide waarheden zijn overigens niet zonder verband 49a). Om op het voorbeeld terug te komen : stel dat mijn vrouw 200 Kg. woog, ik wed dat ik haar niet getrouwd had! Ik zei zo pas dan ook: wij mogen de wetenschappelijke begrippen niet verruilen voor de volle werkelijkheid. Om een ander voorbeeld te nemen: wij mogen niet zeggen dat de dood als biologisch fenomeen de volledige dood is. Al geldt tegelijk: de volledige dood is zonder het biologisch fenomeen van het doodgaan niet te denken. Er is dus wel samenhang, maar het een kunnen we niet zonder meer substitueren voor het ander.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's