GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 92

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

64

R. C. KWANT

zorging van ouden van dagen is derhalve voor ons een imposant stuk werk, en het loont de moeite om ook deze taak, zoals vele andere, in het licht der wetenschap te plaatsen. Dit is een generieke verklaring voor het ontstaan van de gerontologie. Wij moeten echter de vraag stellen, of er ook niet een specifieke verklaring gegeven moet worden, of er nl. rond de ouden van dagen geen nieuwe problemen ontstaan die zich vroeger niet voordeden. Het zou kunnen zijn, dat juist die nieuwe problemen ons dwingen tot concentratie van onze aandacht op de ouden van dagen, en dat zij ons ertoe nopen, het licht van de wetenschappelijke bezinning te hulp te roepen. Indien men bij de generieke verklaring blijft staan, huldigt men het gezichtspunt, dat een altijd al bestaande problematiek nu tot voorwerp van wetenschappelijke bezinning is geworden. Wie de specifieke verklaring benadrukt, hangt de mening aan, dat rond de ouden van dagen nieuwe problemen ontstaan zijn die zich vroeger niet voordeden. Ik persoonlijk ben, zoals uit het volgende zal blijken, voorstander van de tweede zienswijze. Welke zijn dan de specifieke redenen, d.w.z. de redenen die zich hier en nu voordoen, die samenhangen met de constellatie van onze periode, redenen, die tot gevolg hebben dat het bestaan van de ouden van dagen onder menig opzicht problematisch is geworden? Alvorens echter op deze vraag in te gaan, wil ik een preliminaire vraag stellen; wat heeft de wijsbegeerte met dit alles te maken? Er schijnt inderdaad alle reden voor te zijn, hier een vraagteken te plaatsen. Wij zoeken naar factoren die zich in onze periode voordoen, en die hier en nu het bestaan van de ouden van dagen tot een probleem maken. Wij houden ons dus niet bezig met de eeuwige en noodzakelijke grondlijnen van de werkelijkheid, maar met een tijdgebonden problematiek die zich hier en nu voordoet. Welnu, met een dergelijke problematiek schijnt de wijsbegeerte niets te maken te hebben. De filosofie immers houdt zich bezig met de diepste grondlijnen van de werkelijkheid, met grondlijnen dus, die het hier en nu overstijgen. De wijsgeer heeft dus niet het recht, zo zou men kunnen besluiten, om het woord te nemen over de problematiek, die hier dezer dagen aan de orde komt. Ik geef gaarne toe, dat er een opvatting over de wijsbegeerte bestaat, die haar werkterrein beperkt tot het noodzakelijke en het eeuwige. De wijsbegeerte zou zich wel bezig houden met de werkelijkheid die zich hier en nu voordoet, doch slechts om het hier en nu te transcenderen, en om te zoeken naar het blijvende en het onvergan-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's