GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 212

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

172

FUNDERING EN BEGRENZING VAN MEDISCH HANDELEN

gatieve eugenetiek. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de overheid meer moest doen om het risico, dat al te zeer gehandicapte kinderen worden geboren, te verkleinen, via voorlichting, registratie van erfelijke ziekten (ook al brengt dit een beperking van het medisch beroepsgeheim met zich mee), verplichte medische keuring vóór het huwelijk, en via nog ingrijpender maatregelen (ik weet dat het hachelijk is wat ik zeg, maar ik zeg het niet lichtvaardig). En de positieve eugenetiek? We kennen allen de futuristische schrikbeelden van de biochemische makers van mensen op bestelling en de kritiek daarop. Rasverbetering via benutting van sperma van (eventueel reeds lang geleden overleden) excellente mannen, straks misschien ook via inplanting van eicellen van excellente vrouwen, acht ik onverantwoord, omdat een echtpaar eigen kinderen behoort te verwekken. Maar mag men wel de genetische code van de foetus beïnvloeden, zodra men dat kan? Hier aarzel ik. Enerzijds denk ik: waarom zou men het instrumentarium van de mens niet bij het begin en wel later mogen verbeteren? Anderzijds denk ik: als men genen niet slechts verbetert, maar eigenlijk ook verandert, vervangt, is het dan nog wel het kind van deze man en deze vrouw? Of wordt het feit dat dit kind het kind is van mijn vrouw en van mij, niet bepaald door eigenschappen die van mij en mijn vrouw op het kind overgingen, maar door het feit dat wij het verwekten? Het kind heeft immers vaak eigenschappen die bij mij recessief bleven, eigenschappen van b.v. mijn eigen ouders, en het heeft nieuwe eigenschappen. Maar als het eigene zit in het verwekken en niet in de overdracht van eigenschappen, moeten we dan niet toch de heterologe inseminatie aanvaarden? Als ik, de man, het sperma van een donor bij mijn vrouw inbreng of laat inbrengen, ben ik dan niet toch bezig een kind te verwekken? Toch is dat m.i. net precies iets anders. Essentieel is de daad van het verwekken, het inbrengen van wat in mij leeft en van mij is, naar wat in haar leeft en van haar is, - zij het ook wellicht afgezien van allerlei eventueel variabele eigenschappen van het sperma, het ei of de zygoot. Ik zou dus heel voorzichtig willen zijn met het bij voorbaat afwijzen van de beïnvloeding van de genetische code. Mag men wel bepalen of het een jongetje of meisje zal zijn, zodra dat mogelijk wordt? M.i. is daar in principe niets op tegen. De gemeenschap moet er dan echter wel voor kunnen zorgen dat het evenwicht tussen het aantal opgroeiende jongens en meisjes niet slechter maar juist beter wordt. Als beïnvloeding van het geslacht mogelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's