Kijk op VU! - pagina 10
Allereerst de tachtigjarige oorlog. Een o u d , taai beestje, is men
misschien geneigd te zeggen. Bijna vierhonderd jaar geleden be-
gonnen, en dat z o u vandaag nog belangrijk zijn? D e mensen, die
deze vraag hebben bestudeerd zeggen onomwonden: Ja. Het moet
belangwekkend zijn even naar hen te luisteren.
U krijgt dan deze redenering: Ruim vier eeuwen geleden was wat
wij nu Nederland noemen helemaal rooms-katholiek, v o o r honderd
procent om het z o te zeggen. In het begin van de tachtigjarige
oorlog was maar een heel klein deel van het rooms-katholicisme
afgevallen. In Holland, dat de toon aangaf, was in 1587 nog maar
10 % calvinist. H a a r die kleine groep heeft met allerlei dwang-
middelen de grote meerderheid, die naar een tijdgenoot zegt „ d e
Roomsche religie nog van herten was toegedaen", beheerst. Gevolg
was, dat het rooms-katholicisme gaandeweg terrein en aanhang
verloor. Na de vrede van Hunster in 1648 wordt het r,-k. volksdeel
al op iets minder dan 50 % geschat. Haar ook daarna zet die
daling zich voort: bij de volkstelling van 1840 komt men op 38V2 % ;
het dieptepunt ligt in 1909 met 35 % . H e t andere w o o r d e n : ondanks
de r.-k. emancipatie, aan het eind van de achttiende eeuw begonnen,
werkt het historisch proces van de protestantisering zichtbaar tot
1909 door.
En schakelen w e nu naar h e l heden over: het r.-k. deel van ons
volk weet zich — zoals de titel van een boek over deze kwestie
luidt — „ i n vrijheid h e r b o r e n " en het poogt de schade in te halen.
Het streven naar het bezetten van sleutelposities door de rooms-
katholieken in de maatschappij van vandaag krijgt tegen deze
historische achtergrond het vereiste reliëf.
De tweede scheidingslijn door geestelijk Nederland getrokken en
tot vandaag zichtbaar duiden we gemakshalve aan als de lijn
van de Franse revolutie. Toegegeven, ook een wat stoffig geval op
het eerste gezicht. Laat ons er vluchtig het stof wat afblazen. Dan
zal blijken dat haar mens- en wereldbeschouwing ook voor de
moderne mens nog glans en bekoring heeft. W a n t tegenover de
christelijke opvatting, dat de mens in zonde is geboren, slaaf van
die zonde is, o n v r ij en b o o s — stelt de geestesrichting waaruit
de revolutie voortkwam letterlijk: „l'enfant est né b o n " — het kind
isi g o e d geboren — en „les hommes naissent et demeurent
libres" — de mensen worden v r ij geboren en blijven dat.
8
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's