Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 55
De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989
derwijs en onderzoek in één instituut. Tevens werd een
tweedeling in de hulpverdeling duidelijk, namelijk het am-
bulante werk op het Ambulatorium gevestigd op de Prins
Hendriklaan 23 en het residentiële werk aan de Vossius-
straat. Het laatste werd in de verslagen al snel omgedoopt
tot Centrum voor Residentiële Behandeling ( C . R . B . ) , dit
I ter onderscheid van het ambulante werk op het Ambulato-
I rium dat officieel Centrum voor Paedotherapie en Jeugd-
psychologie heette.
Aan de oprichting van het Ambulatorium lagen drie be-
I langrijke motieven ten grondslag, ontleend aan de driele-
dige doelstelling van het P.i. (onderwijs, onderzoek en
hulpverlening). Wat betreft het onderwijs was De Wit van
mening dat de opleiding van de toekomstige kinderpsycho-
logen en speciale pedagogen te eenzijdig gericht was op de
t residentiële vorm van hulpverlening. Het Ambulatorium
was een goede plek waar studenten praktijk-ervaring kon-
^^ den opdoen met de ambulante hulpverlening. Wat betreft
j de hulpverlening vond het P.i. dat bij de traditionele ambu-
\' lante hulp (de M. o. B . 's) er te weinig mogelijkheden waren
voor flexibele hulpverlening. Hulp aan adolescenten ont-
brak vrijwel geheel. Ook was het Ambulatorium noodzake-
lijk omdat gebleken was dat bij het C . R . B . hoe langer hoe
meer aanvragen kwamen voor tijdelijke hulp. Tenslotte was
' het belangrijk nieuwe behandelingsmethoden te introduce-
ren en wetenschappelijk te begeleiden. Deze werkwijzen
waren voor de v.u. belangrijke motieven om aan de opzet
van een ambulatorium mee te werken. Dit niet te doen zou
i immers betekenen dat de v.u. haar studenten een goede
opleidingsmogelijkheid onthield. En dat zou de kwaliteit
van haar onderwijs niet ten goede komen.
Hoe belangrijk inmiddels het instituut als onderwij spiek
was geworden blijkt uit het jaarverslag van 1971. Het op de
' praktijk gerichte onderwijs in de hoofdrichtingen kinder- en
jeugdpsychologie en de speciale pedagogiek werd reeds
verzorgd door een groot aantal p.i.-medewerkers. Maar in
dat jaar werd ook een post-doctorale opleiding kinderthera-
> pie gestart. Deze cursus was een antwoord op de vraag
naar specialistische vorming en bijscholing van afgestu-
deerden. Deze cursus werd verzorgd door Popma en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's